CD&V plaatst vraagtekens bij cijfers fietsinfrastructuur Ben Weyts: “Weinig realisaties op het terrein”

Ben Weyts.
Photo News Ben Weyts.
Regeringspartij CD&V plaatst vraagtekens bij de cijfers over fietsinfrastructuur waarmee de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts (N-VA), uitpakt. Die zegt dat er een historisch hoog bedrag naar de fiets gaat, vorig jaar was dat 138 miljoen euro. Maar volgens Vlaams parlementslid Dirk de Kort (CD&V) worden er wel plannen en budgetten vastgelegd, "maar zien we weinig realisaties op het terrein", zo zegt hij in De Standaard.

Weyts kondigde de afgelopen vijf jaar 64 projecten van 'missing links' (of ontbrekende schakels) aan - veelal fietsbruggen en -tunnels. Die waren goed voor een totaalbedrag van bijna 85 miljoen euro. Als De Kort er de projecten uitfiltert die ofwel nog altijd niet uitgevoerd zijn, ofwel al gereed waren vóór 2014 óf die eigenlijk geen fietsbruggen zijn, dan houdt hij 24 realisaties over, goed voor 26,3 miljoen euro.

Bovendien stelt hij vast dat grote percentages van wat in de algemene uitgaven voor fietsinfrastructuur als 'fietsgeld' genoteerd staat, opgaan aan andere dingen: dure onteigeningen, veiligheidscoördinatie, archeologisch onderzoek, carpoolstudies, aanleg van een ­rotonde en zelfs bodemsaneringen. "Dat recordbedrag van 138 miljoen moet je dus met een korrel zout nemen", zegt De Kort. Ook de Fietsersbond voelt dat berichten over miljoenen­inves­teringen op gespannen voet staan met de verwezenlijkingen op het terrein.

Dirk de Kort.
Photo News Dirk de Kort.

Minister Weyts reageert op de kritiek dat de de berekening voor het budget tijdens deze regeerperiode "niet anders is dan tijdens de vorige". "Er worden kosten voor studies en onteigeningen meegenomen, want zonder kun je geen fietspad aanleggen. Er zit hier en daar wel eens een overschatting bij, maar doorgaans wordt er voorzichtig geraamd. Het is de administratie die dat doet, niet het kabinet." Hij geeft wel toe dat de realisaties niet altijd snel volgen. 

"Infrastructuurprojecten kosten nu eenmaal tijd, lopen vertraging op of maken deel uit van een groter project."




33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Het is nu niet dat den Ben niets gerealiseerd heeft. Hij gaf royale subsidies aan een paar private biermusea. Aan een jachthaven voor de rijken. Besteedde 30 miljoen euro aan toeristische borden waarvoor een bekende dure fotograaf domme toeristische postkaart kiekjes maakte die enkele jaren later al achterhaald waren. En schapen zijn in elk geval beter af dan mensen met Ben Weyts, zelfs zwarte schapen.

  • Jan Van Rompaey

    Crevits verdient ook haar C4. Die heeft ook niet veel goeds gedaan. Zoals de NVA.

  • Jan peeters

    Bij NVA kan men niet tellen, kijk naar het immense begrotingstekort van Van Overtveldt, waarom zijn ze gaan vluchten zijn uit de regering,? Om geen verantwoording te geven over hun falen. André Herbots, stel Dat Crevits nu niet veel zou gedaan hebben, wat NIET waar is. Is dat een reden voor Weyts om NIKS te doen? Is dat nu echt het enige dat NVA-ers kunnen, wijzen naar anderen? Dat hij dan afkomt met cijfers, doet hij niet hé, net zoals Francken, Van Overtveldt, Homans, ..ze zwijgen of vluchten!

  • Luc BELON

    En wat is de bijdrage van de fietsers in het hele budget?

  • André Herbots

    Dat moet nu juist een CD&Ver zeggen een partij die het bloed van N-VA kan drinken, wat heeft Crevits ervan terecht gebracht toen ze minister van mobiliteit was? heel veel minder dan Weyts.