Carrefour België lanceert eerste automatische 'food drive': je kan zelfs tot na 23.00 uur eten afhalen

REUTERS
Carrefour België lanceert de eerste volledig geautomatiseerde "food drive". De supermarktketen spreekt van een primeur op de Belgische retailmarkt, en mogelijk zelfs in Europa. "De grote meerwaarde van de nieuwe drive zijn de ruime openingsuren en het feit dat het systeem ook kan worden ingevoerd op plaatsen waar winkels gesloten zijn, of waar er geen plaats is voor een fysieke winkel", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. 

De eerste drive werd geïnstalleerd op de parking van de Hypermarkt Carrefour van Mont-Saint-Jean (Waterloo), die gesloten is voor transformatiewerkzaamheden. Het afhaalpunt bestaat uit een muur van metalen kastjes, waarvan een deel gekoeld is, zodat er zowel droge voeding als verse producten in kunnen worden bewaard. 

De klant bestelt zijn producten online, en kiest tussen twee afhaalperiodes de volgende dag: tussen 11.00 en 15.00 uur en tussen 16.00 en 23.00 uur. In de praktijk kan de klant zijn bestelling zelfs na 23.00 uur afhalen. In totaal kunnen er ongeveer 50 bestellingen per dag worden afgehaald.

De klant identificeert zich bij het afhaalpunt met de code die hij per sms heeft gekregen, scant de QR-code die op het scherm verschijnt en betaalt via de Bancontact- of homebankingapp. Wanneer de bestelling is betaald, worden de deuren van de kastjes geopend. De klant ontvangt ook details van zijn bestelling en zijn ticket. De eerste bestellingen kunnen vandaag opgehaald worden.

Carrefour beschikt nu over 193 drive-afhaalpunten en wil er dit jaar nog meer dan 50 openen. Het grote verschil met de automatische drive is dat de winkel de levering voorbereidt, en de drive enkel open is tijdens de openingsuren van de winkel. 

Uitbreiden

Carrefour heeft de intentie om de automatische drive ook op andere locaties te installeren, maar heeft daarover nog geen concrete plannen. "Er zijn weinig data gekend rond dergelijke systemen, maar volgens wat we gaan leren in Mont-Saint-Jean willen we wel verder uitbreiden", zegt woordvoerder Van Outryve.
Het kastjessysteem betekent geen beperking van de maximale hoeveelheid aankopen. "We merken net dat de mensen die online aankopen doen, meestal meer dan 150 euro uitgeven. Ze kopen vaak producten die meer plaats innemen of zwaar zijn", zegt Van Outryve.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benoit Peter

    Zorg eerst dat jullie organisatie in de winkels op punt staat en waag u dan aan nieuwe avonturen. Ga eens undercover medewerkers interviewen, gegarandeerd een fantastisch artikel!

  • Karina Marten

    Laat mensen 7 op 7 werken 24 op 24, geen verlof, geen rust, geen loon, geen pensioen en geen rechten iedereen content.

  • Jan Van Overveldt

    We zitten met een vergrijzende bevolking, doe zoals in Nederland (Emte bv) die thuisleveringen maken. En heel succesvol is. Promoot dat en zet een deftig systeem op. Carrefour heeft een drive-in systeem "dat niet werkt" daar geen klanten... De BPost ging het ook gaan doen, nooit nog iets van gehoord...Als ik een half uur aan een stuk moet prutsen om een on-line bestelling te maken, dan zal ik wel naar een nachtwinkel gaan...