Carpoolstrook op E411: wie met minimum drie in de wagen zit, mag tijdens file op de pechstrook

De E411 in Waver (Waals-Brabant).  (archieffoto)
belga De E411 in Waver (Waals-Brabant). (archieffoto)
Op de E411/A4 heeft het Waals gewest twee pilootprojecten gelanceerd met voorbehouden carpoolstroken. De eerste strook verbindt Waver met Rosières in Waals-Brabant, de tweede tussen Aarlen en Sterpenich in de provincie Luxemburg. Een Europese primeur, zo maakte Waals minister van Mobiliteit en Transport Carlo Di Antonio (cdH) bekend. 

Concreet: de pechstrook kan door automobilisten gebruikt worden bij files. Het dispositief is voorbehouden voor lichte voertuigen met minimum drie personen, de bestuurder inbegrepen. De snelheid is er beperkt tot 50 km/u. De politie voorziet mobiele controles.

Op elke strook zullen twee ANPR-camera's instaan voor de identificatie van de voertuigen. Twee andere camera's kunnen het aantal personen aan boord nagaan, met een herkenningssysteem dat dag en nacht werkt. Twee camera's tot slot bieden een globaal verkeersoverzicht. Al die informatie wordt gekanaliseerd naar het verkeerscentrum Perex.

Boetes

Elk voertuig waarvan de omvang niet voldoet of met te weinig inzittenden riskeert een boete tot 58 euro.
Bestuurders die te snel rijden worden gewaarschuwd via een bord 200 meter voor een eerste controlepunt. Er komen ook mobiele radars die zullen leiden tot een boete, waarschuwt het Waalse gewest.

De Waalse investeringsmaatschappij Sofico financiert ten bedrage van 906.000 euro. De projecten zullen over een tot twee jaar geëvalueerd worden, voor een eventuele uitbreiding naar andere zones.

In de Verenigde Staten worden carpoolstroken al jaren gebruikt. Geregeld  worden er overtredende automobilisten aan de kant gezet die met etalagepoppen of zelfs opblaaspoppen onderweg zijn.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) juicht deze primeur voor België toe. "Ik heb dit initiatief steeds ondersteund, eerst door de wegcode aan te passen om het gebruik van de pechstrook als carpoolstrook mogelijk te maken." Dit project is het bewijs dat de verschillende overheden moeten samenwerken om de uitdagingen inzake mobiliteit en klimaat aan te gaan. Bellot hoopt dat dit maar een begin is.

"Ik richt een oproep tot het Brusselse en het Vlaamse gewest om verantwoordelijkheidszin aan de dag te leggen en vraag hen om, naar het voorbeeld van het Waalse gewest, de carpoolstrook mogelijk te maken om zo Brussel binnen te rijden.”




27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • guido vermeyen

    Halo ? Dummy tijd, zet twee paspoppen in je auto en je kan rijden waar je wil ! Tip: zet een paspop in politie-uniform naast je, je hebt nooit geen last meer van opdringerige pest chauffeurs ...

  • Johan Billiet

    Carpoolstroken werden al voor een 10-tal jaar (of zelfs eerder) geleden gebruikt in Nederland...heb geen idee hoe het daar afgelopen is..?

  • Neeck du Marais

    En wat als je op de pechstrook staat met 'pech' en aangereden wordt door een pechstrookrijder? Laat de pechstrook voorbehouden voor pech hebbende die de rijweg moeten vrijmaken.

  • Lucien Mertens

    Tot het eerste ernstige ongeval en de onmogelijkheid van de hulpdiensten om het te bereiken.

  • Peter Nols

    Dat is dus gewoon een rijstrook bijleggen, dus wat het uit wie daar op rijdt. Probleem is dat er na enkele kilometers terug naar het oorspronkelijk aantal stroken moet worden gegaan en dat het daar dan weer duwen en trekken wordt met nog langere files tot gevolg.