Campagne vraagt meer hoffelijkheid bij wielertoeristen

PHOTO_NEWS
Om wielertoeristen op te roepen om meer hoffelijkheid te tonen en meer te denken aan het milieu wordt de sensibiliseringscampagne 'Fiets wijs!' gelanceerd. Daarvoor bundelen de Vlaamse Wielrijdersbond, Wielerbond Vlaanderen en het fietsmagazine Grinta! de krachten. De partners stelden de campagne voor in het bijzijn van Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits, die het project met 50.000 euro fors ondersteunt.

De jongste weken zijn wielertoeristen niet zo positief in beeld gekomen en daar willen de partners iets aan doen. De campagnes 'Ik fiets proper', een initiatief van Grinta!, en 'Ik fiets hoffelijk', een Vlaams initiatief smelten samen in de overkoepelende campagne 'Fiets wijs!'.

Deze campagne wil zich vooral concentreren op de verkeersveiligheid en hoffelijkheid enerzijds en de milieuvriendelijkheid van de fietsers anderzijds. "We willen de fietser aansporen om op een veilige en verstandige manier te genieten van onze Vlaamse wegen", klinkt het. Met een nieuw logo, een charter, een magazine, promotie op fietsevenementen, een nieuwe website www.fietswijs.be en via de sociale media willen de organisatoren de wielertoerist sensibiliseren.

Tegelijkertijd startte ook de actie 'Het jaagpad is er voor iedereen', een initiatief van Waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart. Op druk gebruikte trajecten, namelijk het kanaal Gent-Oostende, de Zeeschelde, het kanaal Leuven-Dijle, het kanaal Bocholt-Herentals en het Albertkanaal, komen er wegmarkeringen om de gebruikers bewust te maken dat het jaagpad verschillende functies heeft en dus door veel mensen kan en mag gebruikt worden.

"De hoffelijkheidscode roept elke fietser en wielertoerist op tot wederzijds respect en verdraagzaamheid zodat iedereen op een aangename en verkeersveilige manier gebruik kan maken van de talrijke fiets- en jaagpaden", meent de minister.