Campagne vraagt aandacht voor motorrijders

Staatssecretaris Schouppe.
UNKNOWN Staatssecretaris Schouppe.
Motorrijders zijn enorm kwetsbaar in het verkeer. Nu de eerste mooie lentedagen in het land zijn, willen het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe ons daaraan herinneren. Er is een campagne gestart die zich enerzijds richt op automobilisten, anderzijds op de motorrijders zelf.

In 2008 gebeurden er 3.459 letselongevallen met motorrijders, hoofdzakelijk in de lente en tijdens de zomermaanden. Daarbij kwamen 108 motorrijders om en raakten er 679 zwaargewond.
 
Uit internationaal onderzoek blijkt dat de ongevalsoorzaak in zowat de helft van alle gevallen niet bij de motorrijder, maar bij de andere weggebruiker ligt. Daarbij gaat het vooral om perceptiefouten. Inschattings- of beslissingsfouten van de motorrijder zelf vormen de tweede belangrijkste oorzaak.
 
Campagne
De campagne die sinds deze week loopt, bestaat uit twee delen. Affiches langs de hoofdwegen herinneren automobilisten eraan dat motorrijders gemakkelijk aan de aandacht ontsnappen tussen het andere verkeer. Op de affiche zien we de omtrek van een motor die als het ware verborgen zit in een massa auto's, met de begeleidende slogan "Kijk goed uit voor motorrijders".
 
Het tweede campagneluik is gericht naar de motorrijders zelf. Advertenties in motorbladen met de slogan "Hoe sneller je rijdt, hoe minder je ziet" moeten motorrijders aansporen tot defensiever rijgedrag. Per afgelegde kilometer vallen bij motorrijders twintig keer meer doden dan bij inzittenden van personenauto's. (belga/vsv)