Campagne voeren op social media loont: Vlaams Belang Facebook-kampioen

Vlaams Belang absolute kampioen in Facebook-interacties

Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
Facebook Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
Campagne voeren op sociale media, het werkt duidelijk. Vlaams Belang was de afgelopen verkiezingscampagne het actiefst op Facebook, met het grootste gespendeerde bedrag aan advertenties. De tsunami aan likes, shares en reacties die dat genereerde – meer dan 100.000 de voorbije week -, legde haar duidelijk geen windeieren.

Vlaams Belang gaf deze campagne op Facebook minstens 380.000 euro uit – een voorlopig bedrag, want alle partijen moeten pas na de verkiezingen een overzicht geven van hun verkiezingsuitgaven. Zeker is dat het Belang van alle partijen veruit het meest spendeerde aan advertenties op de socialenetwerksite. Het kocht niet de meeste, wel de duurste. 

Het bleef niet zonder resultaat. Haar posts zorgden ook voor het grootste bereik en meeste interacties. Veruit zelfs. Vier campagneposts haalden meer dan een half miljoen views, 21 tussen de 200.000 en 500.000. Geen enkele andere partij komt nog maar in de buurt. “De partij heeft gigantisch veel mensen bereikt, maar het kostte haar wel enorm veel geld. Volgens Facebook zelf zo’n 380.000 euro, een veelvoud van de andere”, weet Sofie Verhalle, expert sociale mediacommunicatie. 

Vlaams Belang is volgens de experte Sociale media vooral strategisch erg sterk te werk gegaan. “Het heeft goed gezien hoe Facebook tegenwoordig werkt, met een zeer specifieke benadering van vooral kleinschalige doelgroepen. Facebook kent ieders voorkeuren en gedragingen, en weet dus waar we vatbaar voor zijn. Met die kennis kan je als adverteerder veel. Zo zullen mannen tussen 18 en 25 jaar eerder wakker liggen van onderwijs en werkloosheid, waar die tussen 55 en 65 meer aangesproken worden door gezondheid en pensioen.” 

Nog volgens Verhalle heeft de partij daarvoor erg goed nagedacht over op welke thema’s zou worden ingezet. “Zo werd bijvoorbeeld diervriendelijkheid zeer sterk uitgespeeld. N-VA-sympathisanten die ook van dieren houden, werden specifiek benaderd, om nog sterker dan Ben Weyts op het thema door te duwen. Slim.”

De laatste maand van de campagne kocht VB 28 reclameposts met een prijs tussen de 1.000 en 5.000 euro. Ter vergelijking: PVDA en N-VA hadden er zo twee, Sp.a één. Ook in het aantal advertenties in de prijsklasse 500 tot 1.000 euro stak het Belang er met 21 met kop en schouders bovenuit. “Simpelweg gesteld: hoe prominenter in beeld en hoe exclusiever de doelgroep, hoe duurder.” 

De populariteit van dergelijke post is onder meer te meten aan het aantal interacties dat die genereert. De VB-posts kregen de voorbije zeven dagen 101.727 interacties, of meer dan dubbel zoveel geschreven reacties, duimpjes, boze of verdrietige smileys bij een bericht en gedeelde foto’s en filmpjes dan de N-VA (40.708), en meer dan vier keer zoveel dan Open Vld (23.130). En hoe meer interacties een post genereert, hoe hoger die door de Facebook-algoritmes op de tijdlijnen van haar gebruikers wordt geplaatst. Nog meer bijkomende aandacht dus.

Uit de cijfers van Crowdtangle blijkt duidelijk de populariteit van Vlaams Belang op Facebook
RV Uit de cijfers van Crowdtangle blijkt duidelijk de populariteit van Vlaams Belang op Facebook

Dries Van Langenhove interactie-kampioen

Wie de jongste week het meest van die extra aandacht profiteerde, was Dries Van Langenhove – vooral populair bij het jonge volkje. Met 97.816 interacties verpulverde hij zelfs de Facebook-populariteit van Theo Francken (80.152) en Guy Verhofstadt (75.194). Bart De Wever (37.661) staat wat Facebook-interactie betreft zelfs niet meer in de schaduw van Van Langenhove. Voorzitter Tom Van Grieken scoorde in de hele campagne het meeste interacties: goed 476.000.

Politicus Dries Van Langenhove (Vlaams Belang) stuurde via Facebook een zelfgemaakt opsporingsbericht uit
Facebook Politicus Dries Van Langenhove (Vlaams Belang) stuurde via Facebook een zelfgemaakt opsporingsbericht uit

CD&V gaf het kleinste bedrag uit aan Facebook-advertenties. Het vertaalde zich in de povere 8.584 interacties op haar posts in de voorbije zeven dagen. Hilde Crevits was met 8.162 interacties de populairste Facebook-politicus van CD&V. 

Hadden ook zij volop moeten inzetten op sociale media? “Het succes is altijd een combinatie van factoren”, weet Verhalle. “Het klimaat was er, met het vele ongenoegen en boosheid dat de jongste weken op Facebook duidelijk merkbaar was, wel een beetje naar om een dergelijke, doelgerichte Facebookcampagne te voeren.”

Cijfers Crowdtangle
RV Cijfers Crowdtangle



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Herman Kouter

    Dikke onzin. De man in de straat is meer bezig met politiek dan de politici zelf willen geloven. Ik wist op de werkvloer dat de N-VA en de trado's kloppen gingen krijgen. Mijn prognose kwam dan ook uit.

  • Stefaan De Vos

    Inderdaad men heeft de kracht van sociale media onder de jongeren en waarop VB zeer actief was zeer onderschat. Krokodil De Croo poneert dit als belangrijke groei voor VB en stelt zichzelf ter zake niet in vraag. De man die louter op zoek is naar zijn persoonlijk record als parlementslid. Niet het belang van de democratie of het algemeen belang is zijn prioriteit wel zijn persoonlijk record is het belang van deze 81 jaar oude Belg.