Campagne van Filip Dewinter blijft verboden

BELGA
De abdij en brouwerij van Westmalle haalt opnieuw haar slag thuis. Vlaams Belang-politicus Filip Dewinter mag van de rechtbank van koophandel in Antwerpen de naam en het kelkvormige glas van het bekende trappistenbier niet gebruiken voor zijn 'Westmal' of halal?'-campagne. Doet hij dat wel, dan moet hij een dwangsom van 500 euro betalen per inbreuk.

De abdij verkreeg eerder al via een eenzijdig verzoekschrift dat hij de verspreiding van zijn verkiezingskaartjes moest stopzetten. Op die kaartjes prijkt niet alleen de omstreden slogan, maar poseert Dewinter ook met een glas bier dat erg op een Westmalle trappist lijkt. De campagne werd bovendien gelanceerd in café Trappisten, vlak over de abdij van Westmalle.

De abdij meende dat de politicus voordeel probeerde te halen uit de bekendheid van het merk en de rechtbank gaf haar daarin gelijk. Doordat het biermerk en het glas in een politieke campagne gebruikt werden, werd bovendien ook afbreuk gedaan aan hun reputatie.

Filip Dewinter en de vzw Algemeen Vlaams Belang werden ook veroordeeld tot de betaling van de gerechts- en advocaatkosten, alles samen bijna 3.500 euro.