Busstaking in Kortrijk duurt voort: "We hoopten op snel overleg, maar directie liet op zich wachten"

Vakbonden dienen stakingsaanzegging in die loopt tot en met zondag

photo_news
Het verhoopte overleg tussen de directie van De Lijn West-Vlaanderen en de vakbonden is vanochtend niet doorgegaan. Het personeel en de vakbonden zijn huiswaarts gekeerd toen ze het wachten op de directie beu waren. Er is nu een stakingsaanzegging ingediend die geldt tot en met zondag.

Vanmorgen kort na de ochtendspits besliste een groot deel van de buschauffeurs terug te keren naar de stelplaats. Ze deden dat uit onvrede met de huidige gang van zaken. Sinds begin september zijn er werkzaamheden bezig aan het station van Kortrijk. Voor de buschauffeurs van De Lijn zijn de gevolgen vrij groot. 

Vóór 1 september waren alle perrons gecentraliseerd aan de voorzijde van het station. Nu zijn tal van perrons afgesloten en is een deel verhuisd naar de andere kant. Dat leidt tot meer werkdruk en ook de vlotte doorstroming komt in het gedrang. 

Dat werd de voorbije dagen pijnlijk duidelijk nu het academiejaar van de hogescholen en de KULAK weer begonnen is. "We hadden dit voorzien en brachten dit begin dit jaar al aan. De werken zijn een paar keer uitgesteld, dus had de directie zeker de tijd om alles op orde te krijgen", zegt Guido Steelandt van het socialistische ACOD. 

Naast de mobiliteits- en doorstromingsproblemen zijn er ook geen voorzieningen. "Er zijn extra toiletten geplaatst maar er is sinds 1 september nog steeds geen water", aldus Steelandt. Ook voor reizigers is er overlast. Die moeten nu vaak naar de andere kant van het station om een bus te nemen, maar voor ouderen of mindervaliden is dat amper haalbaar. "Bovendien leidt het tot levensgevaarlijke situaties. De mensen lopen tussen de bussen door. Het is een klein mirakel dat er nog niets is gebeurd."

Reizigers moeten nu vaak naar de andere kant van het station om een bus te nemen, maar voor ouderen of mindervaliden is dat amper haalbaar

Guido Steelandt (ACOD)

Stakingsaanzegging

Vanochtend omstreeks 9 uur brak de spontane staking uit. "We hoopten op snel overleg. Iets na half tien is de directie toegekomen maar heeft ze zich afgezonderd. Toen we om kwart na elf nog niemand hadden gezien is het personeel naar huis gegaan", zegt Steelandt. "Er is nu een stakingsaanzegging ingediend die loopt tot en met zondag. We kunnen niet zeggen dat er geen enkele bus zal rijden. Er zullen altijd mensen zijn die bereid zijn om een dienst te doen."

De stakingsaanzegging geldt zowel voor stelplaats Kortrijk als Geluwe. "Woensdag is er om half tien overleg in Brugge, maar we weten nog niet wie daar bij zal zijn." Bij De Lijn West-Vlaanderen wordt dat niet bevestigd, al meent de vervoersmaatschappij dat ze vragende partij is om aan tafel te zitten.

"Niet de juiste oplossing"

"De directie betreurt deze spontane actie. We staan open voor overleg en we zijn bereid te werken aan oplossingen. Er was overleg gepland maar dat is niet doorgegaan. Het personeel en de vakbonden hebben dat overleg niet afgewacht", aldus Inge Debruyne van De Lijn West-Vlaanderen. "We zijn al een tijdje bezig met een evaluatie van de situatie rond het station en de wegenwerken in de regio. Deze actie is niet de juiste oplossing. We hopen voor onze reizigers dat de bussen zo snel mogelijk weer uitrijden."

De impact van de onaangekondigde staking is voelbaar op alle stadslijnen en de helft van de streeklijnen. Reizigers kunnen terecht op de website van de openbaarvervoermaatschappij voor een overzicht van de hinder.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Buyck

    Hoezo stakingsaanzegging meteen bruikbaar? Een staking kan toch maar pas beginnen 14 of 15 dagen na bekendmaking aan de werkgever?

  • Peter Buyck

    Hoezo stakingsaanzegging meteen bruikbaar? Een staking kan toch maar pas beginnen 14 of 15 dagen na bekendmaking aan de werkgever?

  • Krapuul Buiten

    Tof voor de reiziger, nog leuker voor de chauffeurs

  • Jan Huysmans

    In alle Vlaamse steden dit een gevaarlijke job geworden.

  • Katrien Perdaens

    tof voor de kinderen ... en wat met de andere mensen die op hun werk moeten geraken? Boeit niet zeker, die mogen wel de pineut zijn