Buitenlandse truckers krijgen op snelwegparkings info over hun rechten

Wannes Nimmegeers
De Belgische Transportbond (BTB-ABVV) brengt dit weekend samen met de Roemeense truckersvakbond Sindicatul Lucratorilor din Transporturi (SLT) een bezoek aan verschillende snelwegparkings in Limburg en Antwerpen. Bedoeling is om buitenlandse vrachtwagenchauffeurs te informeren over hun rechten.

"Het grootste probleem voor hen is hun sociale leven", zegt BTB-voorzitter Frank Moreels. "Het is daarom dat we met de Europese transportvakbond vragen dat er een regelmatige terugkeer naar huis zou zijn, zodat zij de mogelijkheid hebben om een normaal sociaal leven te leiden."

"Daarnaast zijn er ook nog de slechte arbeidsvoorwaarden. Ze krijgen lonen die totaal niet in verhouding liggen tot het werk dat ze hier doen. Plus, ze leven vaak ook nog in zeer slechte omstandigheden op de parkings." 

Naast die problemen worden de Roemeense chauffeurs ook nog heel vaak gedwongen om te knoeien met hun rust- en rijtijden. "Dat betekent dat ze oververmoeid zijn en dat is slecht voor hun gezondheid. Ze krijgen ongelukken en veroorzaken zo gevaar voor andere weggebruikers."

In het ziekenhuis geslagen
De bezoeken worden afgelegd in het bijzijn van Elena Frandes, de voorzitster van SLT. Zij heeft aan den lijve ondervonden hoe Roemeense chauffeurs beduveld worden. Vaak gebeurt dat door buitenlandse firma's die in Roemenië een virtuele zetel openen op een postbusadres. 

Frandes komt ook op  voor Roemeense chauffeurs die hun loon van de ene op de andere dag gehalveerd zagen worden. Als gevolg daarvan werd ze al eens het ziekenhuis ingeslagen. 

"Concurrentie moet eerlijk gebeuren"
De vrouw hoopt nu leden te ronselen voor de vakbond, zodat een vuist gemaakt kan worden tegen de mistoestanden waarmee ze te maken krijgen. "Die bedrijven trekken zich helemaal niets aan van de manier waarop hun transporten uitgevoerd worden. We willen gegevens verzamelen en van de chauffeurs horen wat er echt gebeurt onderweg, zodat we die firma's daarmee kunnen confronteren. Hopelijk beseffen ze dan dat ze te ver gaan  en zullen ze maatregelen nemen." 

Samen met de Belgische Transportbond ijvert Frandes ervoor om een gelijk speelveld te bekomen wat sociale loonlasten en lonen betreft op Europees vlak. "Het is een feit dat de sociale dumping en de oneerlijke concurrentie er zijn door de open ruimte. Er is vrij verkeer en in principe mogen buitenlandse chauffeurs heel Europa bedienen als ze in orde zijn. Maar het speelveld is niet gelijk. Zowel de lonen, de sociale bijdragen als de belastingen zijn niet gelijk. We moeten naar een situatie gaan waar de concurrentie op een eerlijke manier kan gebeuren."




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Etienne Vanhoegaerden

    Dit is al lang een probleem en is over alle sectoren zo. Zekere mevr thysen is er al jaren mee bezig zogezegd maar heeft nog altijd geen resultaten meedeelt. Courier maatschappij in Vilvoorde werkt bijna met niet anders. Ga u maar eens aanbieden en zult zien welk loon ze u voorstellen, dit is duidelijk onder het Belgisch minimum

  • Erwin De Meyer

    Allemaal de schuld van de Europese politieke knoeiers die toch zo streven naar een oo zo mooie sociaal Europa. Wil je een sociaal Europa dan moet alles worden gelijkgesteld. Allemaal dezelfde belastingen betalen , sociale bijdragen , een gelijke norm van lonen en al de rest. Zo niet zal er altijd worden gefraudeerd en grote ongelijkheden blijven. Maar dit willen ze niet omdat er dan te weinig centen in hun volle zakken belandt. Een sociaal Europa , laat ons even serieus blijven a.u.b.

  • Dan Van Deynse

    Er zijn hier bij die enkel maar denken aan de plichten. Jij wordt toch ook graag geïnformeerd over jouw rechten want de plichten die weet je normaal wel. Het gaat hier over mensen die ervoor zorgen dat onze winkelrekken steeds gevuld zijn enz dus graag wat meer respect .

  • edwin Lauwereins

    En krijgen ze ook info over hun plichten

  • Kevin van Goethem

    Die chauffeurs weten goed genoeg wat ze fout doen en hoe schadelijk voor heel de economie zij zijn. Laat ze maar afzien. Ons o zo goede europa moet dit oplossen.