Brusselse ring rond Halle in beide richtingen weer open na zwaar ongeval gisterenavond

Tom Vierendeels
De Brusselse binnenring in Halle is donderdagochtend in beide richtingen weer opengegaan voor het verkeer. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Om 5.40 uur was de binnenring vrijgemaakt en om 6.25 uur volgde de buitenring. Gisteren rond 17.30 uur was een vrachtwagen op de ring rond Brussel in Halle op zijn zij terechtgekomen in de middenberm. Er ontstond een hevige brand, waardoor de brug ernstig beschadigd raakte.

Eerder donderdagnacht meldde AWV dat het moeilijk zou worden om de ring voor de ochtendspits weer vrij te krijgen, doordat het takelen en puin ruimen moeizaam verliep. Maar het is uiteindelijk toch gelukt. De verkeershinder voor de ochtendspits blijft dus beperkt.

Het verkeer werd 's nachts nog lokaal omgeleid. Het Vlaamse Verkeerscentrum adviseerde het langeafstandsverkeer gisterenavond om via de oostelijke ring te rijden, via Tervuren en Zaventem, en de omgeving van Halle zoveel mogelijk te vermijden. 

Ondanks de schade aan de brug, stelden ingenieurs van de Vlaamse overheid wel vast dat ze nog stabiel is en er dus geen instortingsgevaar is. "Zodra het puin geruimd is en de weg schoongemaakt is, kan er zonder problemen verkeer op de binnen- en de buitenring rijden."

Maar het takelen en puin ruimen verliep aanvankelijk minder vlot dan verwacht. "Doordat de aannemer met technische complicaties geconfronteerd werd - een hydraulische leiding raakte beschadigd bij het takelen - zal de rijweg waarschijnlijk moeilijk geopend kunnen worden voor de start van de ochtendspits", zei AWV eerder in een persbericht. Dat bleek dus mee te vallen.

Papier

Het ongeval gebeurde toen een vrachtwagen die geladen was met papier op de buitenring om een nog onbekende reden van zijn baan afweek en tegen de middenberm botste, net onder een brug. Het papier vatte vuur, wat meteen voor een grote rookpluim zorgde. De brandweer Vlaams-Brabant-West kon het vuur blussen, maar de vrachtwagen raakte wel zwaar beschadigd.

Zowel de buiten- als de binnenring waren volledig versperd en het verkeer heeft er uren stilgestaan. De politie heeft stukken vangrail in de middenberm weggenomen zodat de voertuigen in de file rechtsomkeer kunnen maken. Het verkeer werd onder politiebegeleiding naar de dichtsbijzijnde afrit gebracht. Motorrijders mochten eerder al vertrekken.

Brug beschadigd, maar stabiel

Doordat de vrachtwagen bij het ongeval de brug heeft geraakt en er onder de brug brand heeft gewoed, moesten ingenieurs van het Agentschap Wegen en Verkeer ter plaatse gaan om de brug te inspecteren. Uit die inspectie is gebleken dat de brug "ernstig beschadigd is, maar stabiel". De uitgebrande vrachtwagen kon daarna getakeld worden. Eenmaal dat gebeurde, werd eerst de Binnenring vrijgegeven worden voor het verkeer.

Het Vlaams Verkeerscentrum raadde aan om de omgeving te vermijden. Wie vanuit Groot-Bijgaarden de E19 naar Bergen en Charleroi wilde bereiken, deed dat het best via de binnenring. Hetzelfde gold voor wie vanuit Groot-Bijgaarden de E429 naar Halle wilde bereiken, en voor wie vanuit Machelen of Strombeek de E19 naar Bergen en Charleroi wilde bereiken. 

Dirk De Waal
Tom Vierendeels
Tom Vierendeels
Tom Vierendeels
Dirk De Waal



57 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pierre Jacobs

    Zoals op de Franse autostrades, een doorlopende witte lijn op het rechtervak ter hoogte van de op en afritten.

  • Jan Baroen

    Er wordt veel gegist en gegokt over de oorzaak van dit ongeval. Is de ware oorzaak nu al gekend of is het een zoveelste onbekende oorzaak met de factuur aan de gemeenschap als gevolg?

  • Danny Govaerts

    Snelweg terug open door gebrek aan alternatief !! Een brug bij blootstelling aan zulke hitte is onstabiel. Het ijzer is uitgezet terwijl het beton dat niet kan.. Ik zou toch voor afbreken van de sectie opteren om de veiligheid te garanderen.

  • Conny Van den Bosch

    Dashcam verplichten in ieder voertuig, dan is er geen twijfel meer over wie verantwoordelijk is. En dan zullen diegenen die van op de derde rijstrook ineens beslissen om de afrit te nemen en daarbij andere weggebruikers in gevaar brengen niet langer ongestraft blijven.

  • Herwig Coryn

    Wanneer gaat dat eigenlijk stoppen met die vrachtwagens? We worden allemaal gestraft mede door hun roekeloos en onverantwoord rijgedrag. Vele mensen zijn het beu, maar goed beu hoor.