Brusselse loketbedienden van NMBS dreigen met staking omdat directie wil dat ze stipt op tijd aan hun dienst beginnen

De vertrekhal in Brussel-Centraal.
BELGA De vertrekhal in Brussel-Centraal.
Het loketpersoneel van de NMBS in Brussel dreigt "heel binnenkort" het werk neer te leggen uit onvrede met de strengere eisen rond hun aankomst- en vertrekuren op het werk. Dat zegt de socialistische vakbond, afdeling Brussel, donderdag in een persbericht.

Volgens ACOD Spoor zijn de eisen van de directie sinds 1 november verstrengd. De directie zou nu een "zero tolerance"-beleid hanteren. Concreet moet de loketbediende die werkt van 6 tot 14 uur, stipt om 6 uur zijn dienst kunnen starten. "Voor sommigen die heel vroeg beginnen en de trein nemen, betekent dit dat ze soms al 40 minuten op voorhand op hun werk aankomen", zegt secretaris Philippe Dubois. Werknemers die te laat zijn, riskeren een sanctie.

De vakbond hekelt het feit dat die strenge stiptheidseisen enkel toegepast worden door de directie "Marketing & Sales". Bij de vervoersafdeling van de NMBS zou de directie wel flexibeler omgaan met de werkuren. Dubois pleit om ook bij de loketten een reserve van 15 minuten in te bouwen. "Hiermee zou 90 procent van de problemen opgelost zijn".

Hij merkt ook op dat de strengere regels er gekomen zijn zonder overleg met de personeelsvertegenwoordigers. "Ik vrees dat er heel snel werkonderbrekingen kunnen komen als de directie van Marketing & Sales niet de weg van het sociaal overleg bewandelt", klinkt het.

BELGA



183 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Luk Temmerman

    Alsof niet NMBS werknemers een trein kunnen bestellen die hen juist op tijd op het werk brengt. Hebben die mensen ( of zijn het alleen de syndicaten ) nog wel gevoel met de werkelijkheid? of voelen ze zicht andere burgers?

  • Theo Van Hoof

    Wat een belachelijke redenering Marc Camp. Ben je betrokken partij? Als ik weet dat ik met trein x maar net de shift kan halen vertrek ik met een vroegere trein of ik neem de auto. Heel dringend dat personeel laten 'prikken' en controleren. Als de loketten moeten openen om 6h moet je er zijn. Punt aan de lijn. Het zegt veel over de vakbonden als ze dat niet eens begrijpen.

  • Theo Van Hoof

    Ik moest dinsdag om 9h op een vergadering zijn 25km verder. Ik ben om 7h10 vertrokken om zeker op tijd te zijn. Gelukkig reed ik er maar 1 uur over. Het zijn er ook al bijna 2 geweest. Ik ben dagelijks 30 minuten te vroeg op het werk en rijd met de wagen. Zalig zonder stress, nog een tas koffie drinken. Stipt om 6h wordt er gestart. Aan laatkomers heb ik een grondige hekel.

  • Koen Van Acker

    Moet ik voor mijn werk voorbij brussel of antweroen zijn moet ik ook zorgen dat ik op tijd ben. Moet dan meer dan een uur te vroeg zijn. Sta anders in file.

  • Leen Vandaele

    Welke politieker zal hierover een parlementaire vraag stellen ? Dit is een overheidsinstelling !