Brussels Airport trekt naar rechter tegen skeyes en eist dwangsom van 50.000 euro per getroffen vlucht

Luchthavenuitbater Brussels Airport, luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines en TUI fly starten een kort geding tegen luchtverkeersleider skeyes. De drie Belgische luchtvaartspelers eisen samen een ononderbroken dienstverlening van skeyes. Brussels Airport eist alvast een dwangsom van 50.000 euro per getroffen vlucht.

De drie hekelen dat de voorbije maanden het luchtruim minstens een op de drie dagen gedeeltelijk of volledig gesloten is geweest, met zware, ook financiële gevolgen voor luchthaven en maatschappijen. “We eisen in een gezamenlijke procedure een garantie van skeyes op de continuïteit van het luchtverkeer in België zodat de passagiers niet langer het slachtoffer zijn van acties bij de luchtverkeersleider”, klinkt het in een persbericht.

Het kort geding werd vorige week ingediend.  De inleidende zitting vond vandaag plaats, op 18 juni volgen de pleidooien. De drie partijen zullen elk hun eigen eisen voorleggen bij de rechter. In het geval van Brussels Airport wordt een dwangsom gevraagd van 50.000 euro voor elke vlucht van of naar de luchthaven die vertraging heeft, moet uitwijken of geannuleerd moet worden omwille van storingen bij skeyes. Dat bevestigt Anke Fransen, woordvoerster van Brussels Airport. “We dachten dat skeyes heel dicht stond bij een akkoord met de vakbonden”, zegt topman Arnaud Feist. “Maar dat was blijkbaar niet het geval, en vorige week waren er nog acties.” 

Het kort geding staat los van het eenzijdig verzoekschrift dat Brussels Airlines vorige week indiende. Daarbij kreeg ze de rechter zover om dwangsommen op te leggen aan skeyes als er nog vluchten vertraging oplopen of geannuleerd moeten worden door storingen bij de luchtverkeersleiding. Die vergoedingen kunnen oplopen tot 20.000 euro per vlucht. Brussels Airlines heeft intussen een verlenging van die dwangsommen gevraagd, aldus woordvoerster Wencke Lemmes. Ze lopen momenteel tot 26 mei om middernacht. Ook lowcostmaatschappij Ryanair zou over juridische stappen nadenken.

Ook Waals front tegen skeyes

Ook de Waalse luchthavens en Sowaer, het agentschap dat de luchthavens beheert, zullen een eenzijdig verzoekschrift indienen. “Trop is te veel”, vindt de Waalse minister verantwoordelijk voor de Waalse luchthavens, Jean-Luc Crucke. “Skeyes is geen betrouwbare partner meer.” Hij kondigde een “vastberaden” Waals front aan tegen de luchtverkeersleider. “Het is niet aan mij om me te mengen in het sociaal conflict bij skeyes, maar wel om het succes van de luchthavens van Luik en Charleroi te verzekeren. Wij zijn klant van skeyes en dat moet worden gerespecteerd”, aldus de minister. 

De raad van bestuur van de luchthaven van Charleroi komt donderdag bijeen om zich over de volgende stappen uit te spreken. Die van Liege Airport wordt met spoed bijeengeroepen. Het strategisch comité van Sowaer zou in de loop van de week samenkomen.

We willen het monopolie van skeyes, dat aan de oorzaak ligt van deze blokkade, breken

Luc Partoune, topman van luchthaven Luik

Volgens de topman van de luchthaven van Luik, Luc Partoune, zijn het skeyes en de christelijke vakbond ACV Transcom die het conflict laten aanslepen. “Dat heeft gevolgen voor de 5.000 mensen die werken op de luchthaven van Luik en de operatoren die er actief zijn.” Daarom is de frontvorming noodzakelijk, aldus Partoune. “We willen het monopolie van skeyes, dat aan de oorzaak ligt van deze blokkade, breken”.




44 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Walter Wouters

    Een wet maken dat defensie het luchtruim overneemt, Benelux verdrag over de militaire lucht verkeerscontrole werd reeds ondertekend met de verschillende Internationale ministers van defensie. Nu nog de burgerluchtvaart; in 't geval van stakingen enz.....Nieuwe Benelux wet maken i.v.m. het luchtruim...

  • Mireille Houdart

    Dwangsommen voor wie? Wij stonden 5u in de rij om onze vlucht om te boeken, verloren een ganse dag van onze citytrip (voor mijn man zijn 60ste verjaardag notabene) en krijgen geen compensatie. Waarvoor dienen de dwangsommen dan? Vele mede-reizigers zouden een tegemoetkoming, andere dan een flesje water en wafel, ten zeerste appreciëren.

  • aaron aerts

    De luchtvaart instanties zoals Skeyes over heel de wereld is een levensnoodzakelijke dienst die overal in de wereld beschikbaar is. Al een eeuw straks. Dat ze hier op z'n belgish hun voeten eraan vegen en staken toont maar weer eens onze Belgische incompetentie. Veel blaat maar weinig wol.Het maakt ons nog meer irrelevant. Zelfs luie bankroete landen geven nog steeds deze diensten op hoog niveau. Maar Belgiestan? Nee, dat kan niet.

  • Geert De Munck

    Jongens, schrijf een europese aanbesteding uit voor deze dienstverlening. Wedden dat de duitsers dezelfde opdracht beter uitvoeren tegen de helft van de kostprijs ? De bevolking gijzelen om zijn recht te halen zou moeten strafbaar worden. Die jongens van skeyes worden sowieso al dik betaald en blijkbaar hebben ze allemaal een zwakke gezondheid. Laat ze eens beginnen in een klein kmo, dan zullen ze wel weten wat werkdruk is.

  • Danny Schellens

    Vakbond, en die oproerkraaiers onder persoonlijke naam dagvaarden en boetes laten betalen,zal rap gedaan zijn met hunne zever....