Brussel ziet af van parking onder Vossenplein

In de Marollen was al enige tijd verzet tegen de plannen van de stad.
PHOTO_NEWS In de Marollen was al enige tijd verzet tegen de plannen van de stad.
Er komt geen parking onder het Vossenplein. De marktkramers moeten hun bestelwagens na het aflossen parkeren aan de Waterloolaan, in de buurt van het Justitiepaleis. De Stad gaat op zoek naar een alternatieve parking bij treinstation Kappellekerk. Dat maakte burgemeester Yvan Mayeur bekend in een inderhaast bijeengeroepen persconferentie op het wijkcommissariaat naast het Vossenplein.

Tegen de plannen was fel protest ontstaan. Een petitie verzamelde meer dan 23.000 handtekeningen op drie weken tijd.

Nog geen vier maanden na de aankondiging van een nieuw circulatieplan met vier ondergrondse parkings, ziet het schepencollege van de Stad Brussel, in samenspraak met het gewest, af van zijn plan voor een parking onder het Vossenplein. "Het belangrijkste was om in dialoog met politie en buurtbewoners een alternatieve oplossing te vinden voor het probleem van de overlast van de bestelwagens van de marktkramers", zegt burgemeester Mayeur.

Dat alternatief bestaat erin dat de marktkramers na het uitladen van de goederen hun bestelwagen parkeren op enkele voorbehouden plaatsen aan de Waterloolaan, in de buurt van het Justitiepaleis en op die manier parkeerboetes vermijden. De stad voorziet een perimeter rondom het plein waarbinnen parkeren voor voertuigen van meer dan twee ton verboden wordt, wat de meeste bestelwagens uitsluit. "We willen de plaatsen teruggeven aan de buurtbewoners en de toeristen", zegt politiecommissaris Johan Dewachter van de Brusselse politie, die meewerkte aan de uitwerking van de nieuwe regeling.

"Omdat er parkeerplaatsen blijven verdwijnen, bekijken we alternatieven voor een parking in de buurt van de Spiegelstraat en de Huidevetterstraat", zegt de burgemeester. Daarbij gaat de voorkeur uit naar de herbestemming van bestaande parkeerruimte.

Els Ampe: "Niet teleurgesteld"

Schepen van Mobiliteit van de Stad Brussel Els Ampe (Open Vld) zegt niet teleurgesteld te zijn dat de parking onder het Vossenplein er niet komt. "Het voornaamste is dat we met de nieuwe parking kunnen voorzien in de nodige extra plaatsen", zegt ze.

Als schepen van Mobiliteit en Openbare Werken is Els Ampe bevoegd voor de uitvoering van het nieuwe circulatieplan, dat op 1 december werd goedgekeurd in een bewogen zitting van de Brusselse gemeenteraad. Door het plan van een parking onder het Vossenplein te laten varen, komt het schepencollege nu tegemoet aan de voornaamste eis van de protestbeweging.

"Er zijn twee of drie mogelijke alternatieven die we momenteel nog onderzoeken", zegt Ampe. "Maar we kunnen in elk geval het lastenboek behouden dat was opgesteld voor de parking onder het Vossenplein." Op die manier kan de gemeenteraad in mei ook voor de nieuwe parking een privépartner aanduiden. Men hoopt dat er dan minder kans is op een aanvechting van de vergunningsprocedures die pas erna beginnen lopen.

Els Ampe bevestigt dat de nieuwe parking in de buurt van het treinstation Kapellekerk zou komen te liggen, op nog geen 500 meter van het Vossenplein, maar in tegenstelling tot wat burgemeester Mayeur aangaf op de persconferentie, zou een van de twee of drie alternatieven die bestudeerd worden wel opnieuw een nieuwe ondergrondse parking betreffen.

Groot feest

De tegenstanders van het Vossenplein hebben hun slag binnengehaal. Er volgt een overwinningsfeest van 14 tot 21 maart, naar aanleiding van de 142ste verjaardag van de voddenmarkt. Oppositiepartij Groen verlegt de strijd naar de andere drie parkings.

Op de persconferentie van burgemeester Mayeur, die plaatsvond in het politiecommissariaat aan het Vossenplein, was ook het Actiecomité van de Marollen vertegenwoordigd. "We waren er steeds van overtuigd dat een parking onder het plein niet wenselijk was, en dat er een oplossing moest komen voor de echte problemen van de buurtbewoners", zegt voorzitter Anne-Marie Appelmans. "We hebben samengezeten met de burgemeester om tot een constructieve oplossing te komen die aanvaardbaar is voor zowel de handelaars, de buurtbewoners als de gebruikers."

Niet iedereen binnen de protestbeweging is het daar echter mee eens: "Dit actiecomité vertegenwoordigt ons niet. We moeten solidair blijven met de bewoners van de andere buurten", zegt een dame die buiten staat te wachten.

Het Platform Marollen, dat enkele dagen na de bekendmaking van het project eind november werd opgericht, blijft waakzaam en wil eerst de alternatieven bestuderen. In een communiqué laat het platform weten voorstander te zijn van een overleg tussen handelaars, winkeliers en bewoners alvorens met oplossingen te komen.

Oppositiepartij Groen is tevreden met de tegemoetkoming: "Eindelijk komt het stadsbestuur uit zijn ivoren toren", zegt gemeenteraadslid Bart D'Hondt. Hij voegt daar echter meteen een waarschuwing aan toe: "Ga de confrontatie met de burgers niet opnieuw aan. Wacht niet tot er weer 300 man naar de gemeenteraad komt om de plannen voor de andere parkings te herbekijken."

PHOTO_NEWS