Brussel verhoogt taks op bedrijfsparkings

Bedrijfswagens.
© Bart Leye Bedrijfswagens.
De Brusselse regering gaat de reglementering voor parkings van bedrijven aanscherpen. Dat schrijven De Tijd en L'Echo vandaag. De heffing die bedrijven ertoe moet aanzetten het aantal parkeerplaatsen voor personeel af te bouwen heeft onvoldoende effect.

Brussel probeert al jaren het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer te verminderen. Dat doet het door het aantal parkeerplaatsen in kantoorgebouwen aan banden te leggen via quota. Bedrijven die boven dat quotum zitten, hebben de keuze de 'overtollige' plaatsen te schrappen, ze om te vormen tot publieke parkeerplaatsen of ze te delen met de buurt. Wie dat niet doet, moet een milieuboete betalen.

Maar bedrijven blijken liever de boete te betalen dan de parkeerplaatsen voor hun werknemers op te geven of open te stellen voor buurtbewoners. De Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) zegt dat dit jaar voor 52 procent van die 'overtollige' parkeerplaatsen een boete werd betaald. Daarom gaat de Brusselse regering de reglementering tegen 2021 aanscherpen. "De taks is niet hoog genoeg om af te schrikken", zegt Maron. Concrete details wil hij niet geven. "Het is nog te vroeg voor praktische modaliteiten.”




41 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Baeyens

    Paars-groen wordt niet alleen een belastings-overrompeling voor Vlaanderen, maar ook een asiel-overrompeling. Het ziet er alsmaar beter uit om België terug bestuurbaar te maken voor de onafhankelijke responsabilisering van iedere gemeenschap binnen vijf jaar.

  • Gino Denil

    Misschien kunnen ze er wat van gebruiken om met wat subsidies voor kunstprojecten, ter ere en glorie van Brussel, de destructie van Jambon in de cultuursector in Vlaanderen counteren.

  • Jean Timmermans

    Wanneer hebben een paar bedrijfsleiders van enkele grote bedrijven de guts om te vertrekken uit Brussel ? Hoe minder bedrijven, des te minder economie, des te minder inkomsten voor het lokaal beleid, des te sneller Brussel een dode stad wordt.

  • Karel Vanormelingen

    Wacht maar paars groen 100 den bedrijven weg en 100000 jobs weg

  • Bob Boomer

    Brussel verhoogt taks op bedrijfsparkings. Bedrijven staan daarna minder loonsverhoging toe en de werkman is weeral eens de pineut !