Brussel overweegt juridische stappen tegen taxidienst Heetch

Taxidienst Heetch zou illegale ritten aanbieden.
photo_news Taxidienst Heetch zou illegale ritten aanbieden.
Het kabinet van Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) overweegt juridische stappen tegen de taxidienst Heetch. Dat bevestigt woordvoerder Mathias Dobbels. Heetch werkt met niet-professionele chauffeurs, net als de dienst UberPOP van het bekende Uber, en houdt zich dus niet aan de wet op het bezoldigd personenvervoer. De afgelopen weken werden al een vijftal auto's van het bedrijf in beslag genomen.

Heetch is een zogenaamde 'ridesharing'-dienst, die particuliere chauffeurs toelaat om passagiers mee te nemen tijdens hun rit. De dienst is sinds oktober actief in Brussel en werkt enkel tussen 20 uur 's avonds en 6 uur 's morgens. Heetch wil zo tegemoetkomen aan het "gebrekkig collectief transport dat 's nachts wordt aangeboden", aldus het bedrijf.

Het kabinet van minister Smet zegt nu dat de dienst zich niet houdt aan de wettelijke bepalingen rond bezoldigd personenvervoer. Het is ook niet duidelijk of het bedrijf alle veiligheidsvoorschriften naleeft. "De chauffeurs van Heetch rijden rond zonder vergunning en dus is de dienst illegaal. Als we tijdens controles inbreuken vaststellen, nemen we de auto's in beslag", zegt woordvoerder Dobbels. Dat is de afgelopen weken gebeurd met een vijftal Heetch-wagens.

Volgens de woordvoerder heeft het kabinet vooraf aan Heetch duidelijk gemaakt dat dat kon gebeuren en is een delegatie van het bedrijf recentelijk nog ontvangen door de minister. "We hebben de wetgeving toen helemaal uitgelegd, maar Heetch blijft halsstarrig voortdoen", klinkt het. Daarom bereidt het kabinet een dossier voor om verdere juridische stappen te ondernemen.

Bij Heetch zelf zijn ze zich van geen kwaad bewust. "Het is een absurde situatie. Alvorens onze activiteiten in Brussel op te starten, hebben we ervoor gezorgd dat onze werking volledig binnen het kader paste van de wet De Croo", zegt medeoprichter Teddy Pellerin. "We hebben het gevoel dat de Brusselse minister gegijzeld wordt door de traditionele spelers, waardoor zijn diensten zelfs niet meer het gesprek durven aan te gaan uit schrik om zich vast te rijden in de incoherentie die ze zelf hebben gecreëerd." Heetch benadrukt dat de dienst "een aanvulling" is op het klassieke taxi-aanbod en vraagt minister Smet om de dialoog opnieuw op te starten.

Volgens Dobbels is Heetch inderdaad in orde met de wet De Croo, maar gaat die enkel over het fiscaal statuut en is er geen verband met de wet op bezoldigd personenvervoer.