Bonden Brussels Airlines dreigen met staking

REUTERS
De vakbonden bij Brussels Airlines dreigen met stakingen. Aanleiding is het nieuws dat het Duitse moederbedrijf Lufthansa het Belgische merk fors zou inkrimpen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Mogelijk worden CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker morgen bedankt voor bewezen diensten. 

"We hebben onze agenda vrijgehouden de komende dagen voor acties", zegt Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC. "De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken", voegt Filip Lemberechts van de liberale ACLVB toe. "Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond."

Vluchten

Eerder deze week deden in de media berichten de ronde over de Duitse plannen met Brussels Airlines, met de integratie in lagekostenfiliaal Eurowings. Mogelijk houdt het Belgische merk enkel de vluchten naar Afrika over. De bonden vrezen daarom banenverlies. Hoeveel, hangt af van Lufthansa. "Maar hun plan belooft weinig goeds", zegt Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK.

Gustin, die altijd het huidige hybride model met goedkopere Europese vluchten en de langeafstandsvluchten naar Afrika verdedigde, zou morgen te horen krijgen dat hij moet opstappen. Uit ongenoegen lanceerden de werknemers van Brussels al een internetpetitie voor Gustin, zo raakte al bekend.

Spontane acties

"Met de vakbonden hebben we afgesproken dat we in functie van wat maandag aangekondigd wordt, een actieplan zullen moeten maken", verduidelijkt Filip Lemberechts aan Belga. Nu is het "nog koffiedik kijken" naar Lufthansa's plannen.

Lemberechts sluit bovendien spontane acties niet uit bij slechts nieuws. Dan zou de reactie bij de 3.500 werknemers "wel eens heel emotioneel kunnen zijn". "De afgelopen jaren hebben we hard moeten vechten zodat het model winstgevend kan zijn." Dat mag niet met één pennentrek ongedaan gemaakt worden, klinkt het. "Vliegtuigen die spontaan aan de grond blijven, zijn niet uit te sluiten."

Eurowings

Ook Buekenhout verkeert in het ongewisse en verneemt de info via de pers. "De cruciale vraag is: gaat Brussels Airlines geïntegreerd worden in Eurowings en op welke manier?"

"Wij willen een maximale tewerkstelling op Brussels Airport behouden. Met een hub die hier blijft met ondersteunende diensten zoals marketing, HR, de boekhouding en andere. Dat staat blijkbaar en beetje op de helling, maar we weten niet welk project er is", verduidelijkt de LBC'er aan Belga.

Buekenhout somt tal van zorgen op. Wordt Brussels Airlines een lowcostmaatschappij, die traditioneel snoeien op vele vlakken? Wat met de vluchten naar Afrika en de andere langeafstandsbestemmingen? "Degradeert Lufthansa Brussels Airport tot de andere, kleinere regionale luchthavens in Duitsland zoals Düsseldorf of Keulen?"

De bonden verwachten na afloop van de raad van bestuur een uitnodiging voor een bijzondere ondernemingsraad. Die zou volgens de bonden dinsdagochtend of reeds maandagavond plaats kunnen vinden.

Vetorecht vervallen

De sociale onrust komt bovenop de onvrede bij de piloten. Die voeren al een aantal dagen stiptheidsacties. Ze klagen aan dat er in een reeks dossiers - over bijvoorbeeld de vliegtijden en de pensioenen - geen vooruitgang wordt geboekt. In dit dossiers is er voor dinsdag al overleg gepland.

Dat Lufthansa zo duidelijk de teugels in handen zou nemen, is eigenlijk pas sinds dit jaar mogelijk. SN Airholding is sinds begin vorig jaar volledig in handen van Lufthansa. Tot eind 2017 hadden de vier Belgische bestuurders een vetorecht, maar dat is nu vervallen. Dat betekent dat de vijf Duitse bestuurders met een eenvoudige meerderheid hun wil kunnen doordrukken, als ze dat willen.

Eind 2016 kondigde Lufthansa de overname van 55 procent van Brussels Airlines aan voor 2,6 miljoen euro. Die aandelen waren in handen van de Belgische aandeelhouders. Lufthansa had sinds 2009 al de overige 45 procent in handen. De Duitsers hadden daarvoor destijds 65 miljoen euro betaald, met de optie om op termijn het bedrijf volledig in te lijven.




37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dirk Sonck

    Brussels Airlines zal opgedoekt worden. Te duur en overbodig. Zonder de kapitaal inbreng Duitsers was het al failliet. Daarbovenop komt nog de ambtenaarsmentaliteit en de vakbond chantage. Het is genoeg geweest. Hopelijk is Eurowings wel klantbvriendelijk.

  • ADRIEN VAN DE WALLE

    Ondertussen doen Charleroi en Luik naarstig verder, en de vlamingen kappen maar op de walen !! We komen snel naar de situatie waar we leefden op kosten van onze zuiderburen, dank u flaminganten

  • Michel Mewis

    Sabena-mentaliteit steekt kop op! Ah ja is binnenkort vakantieweek, kunnen ze heel veel gezinnen treffen...daarom koos ik met mijn gezin in deze vakantie met andere maatschappij naar Rome te vliegen...arm België !

  • Wilfried Ruts

    2x zo duur voor dezelfde bestemmingen en slechte service. ik vlieg al een tijdje via schiphol en nooit problemen.

  • Boris Verheyden

    Johan, het verschil met Finland en Ierland? Die landen hebben pakken internationaal gerichte bedrijven. In België hadden we deze maar we hebben ze weggepest. België is een slaaplandje geworden waar iedereen jobkes heeft aan de overheid (voort goe pensioen). Daarmee laat je geen vliegtuigen vliegen natuurlijk.