Bond Beter Leefmilieu luidt alarmbel: tot 2030 wachten op schone lucht is geen optie

De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen.
lukas De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen.
Bond Beter Leefmilieu (BBL) maakt zich steeds meer zorgen over de Vlaamse regeringsonderhandelingen. De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen. Daarvoor waarschuwt BBL.

Vlaanderen moet tegen 2030 de CO2-emissies met 35 procent verminderen. In Antwerpen en Gent moet het de norm voor stikstofdioxide in de buitenlucht halen, en er moeten ook nog inspanningen gedaan worden om de emissieplafonds voor 2030 uit de Europese NEC-richtlijn en de daling van de depositie van stikstof in natuurgebieden te halen. Om die bindende doelstellingen te behalen speelde het goedgekeurde ontwerp voor een kilometerheffing voor personenwagens een cruciale rol.

Emissievrij voertuigenpark

Toch ligt er na een maand onderhandelen nog geen alternatief op tafel. "Onbegrijpelijk" vindt beleidscoördinator van BBL Mathias Bienstman. "Het verkeer stoot in Vlaanderen te veel CO2 en NOx uit. Naast het uitbouwen van kwalitatief openbaar vervoer en veilige fietsinfrastructuur moet er ingezet worden op minder voertuigkilometers om de doelstellingen te halen. Als er geen kilometerheffing komt moet Vlaanderen, net zoals in Nederland, het voertuigenpark razendsnel emissievrij maken, waarbij de laatste wagen die CO2 uitstoot in 2030 wordt verkocht."

Maar het uitblijven van de kilometerheffing heeft ook andere gevolgen. "Grote investeringen in Antwerpen, zoals de uitbreiding van de haven, veroorzaken heel wat bijkomende luchtvervuiling. Het schrappen van de kilometerheffing en het uitblijven van een alternatief maakt grote projecten in Antwerpen en elders in Vlaanderen juridisch extra kwetsbaar", besluit Bienstman. 




30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jo Van Caenegem

    Ik tegen mijn baas : 'Je hebt de keuze, mijn kilometertaks terugbetalen of mij steeds te laat laten komen met het openbaar vervoer'. Zal hij graag horen... .

  • Geert Tamsyn

    Jan Rodrigus, iets wat volledig legaal is, is daarom nog niet ethisch en maatschappelijk verantwoord.

  • Jan Rodrigus

    Marco maerten, als je iets koopt, dan mag je het zoveel gebruiken als je wilt. als ik mijn auto een hele dag wil laten draaien is dat mijn goed recht, want de auto en de diesel zijn mijn eigendom, geen enkele wetgeving die dat kan verplichten, als ik mijn auto wil gebruiken om naar de bakker 500 meter verder te rijden is dat ook mijn goed recht, je mag denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal iets waarover mensen zelf beslissen

  • Stephan Chef

    Meer taksen en accijnzen gaat de lucht niet zuiverder maken, enkel goed voor de staatskas en de multinationals. Dat men eerst werk maakt van een vlottere afhandeling van het verkeer, al decennia lang beloofd men supercomputer die onze verkeerlichten regelen wat in veel steden een regelrechte ramp is.

  • Toran Korshnah

    De kilometerheffing is een dwaze maatregel. We betalen al via de accijnzen op de brandstof. Ah ja, de electrische wagen betaalt natuurlijk niet mee...En als het allemaal electriekjes gaan zijn hebben we een enorm gat in de begroting.