Boeing 737 MAX-toestellen nog tot eind 2019 aan de grond in België

De Boeing 737 MAX-toestellen moeten in ons land nog zeker tot eind dit jaar aan de grond blijven.
AP De Boeing 737 MAX-toestellen moeten in ons land nog zeker tot eind dit jaar aan de grond blijven.
De Boeing 737 MAX-toestellen moeten in ons land nog zeker tot eind dit jaar aan de grond blijven. Dat meldt het VRT-radionieuws en de informatie staat ook op de website van luchtverkeersleider skeyes.

In een NOTAM, een "notice to airmen" waarin kritische informatie staat over luchthavens of het luchtruim, is te lezen dat de Boeing 737-8 MAX en Boeing 737-9 MAX nog tot 30 december 2019 niet mogen vliegen. Enkel niet-commerciële ferryvluchten zijn toegestaan, waarbij een toestel bijvoorbeeld terugkeert naar een plaats waar aanpassingen kunnen worden gedaan.

In België heeft TUI fly vier MAX-vliegtuigen in de vloot. "Oorspronkelijk was half juli vooropgesteld, maar het was al snel duidelijk dat dat niet zou lukken. We hebben er dus meteen voor gezorgd dat we vervangtoestellen hebben", zegt woordvoerder Piet Demeyere. "We zijn nu tot het einde van het zomerseizoen ingedekt, en in de winter, wanneer er minder bestemmingen en vluchten zijn, kunnen we het zonder de vier MAX-toestellen doen."

Verhuren

TUI verhuurt wel soms toestellen aan andere maatschappijen in de winter, en herbekijkt nu of dat nog mogelijk is zonder zelf in de problemen te geraken. "We kunnen enkel maar afwachten. Hoe sneller de vliegtuigen weer kunnen vliegen hoe liever, al is het maar omdat het niet goed is dat ze zo lang aan de grond staan, maar we kunnen er niets aan veranderen", aldus Demeyere nog.

De 737 MAX-toestellen staan sinds maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongelukken binnen een half jaar. Bij de ongelukken in Indonesië en Ethiopië drukte een systeem dat overtrek van het toestel moest voorkomen herhaaldelijk de neus naar beneden. Dat systeem reageerde op foutieve data van een sensor.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • willem merken

    En wie betaald die extra kosten?

  • stany Van de mixere

    Ik stap in nog geen 100 jaar in die vliegende zeepkisten. Basta!

  • Tim Van Acker

    Kost de maatschappijen miljoenen wereldwijd... ok veiligheid eerst... kunnen ze de schade die ze geleden hebben niet verhalen op boeing?

  • stany Van de mixere

    Linea recta naar de schroothoop met deze vliegende doodskisten.

  • Bruno willems

    Hoe meer electronica hoe slechter met auto's juist hetzelfde