BNP Paribas Fortis sluit 267 kantoren: er verdwijnen 2.800 jobs

Photo News
BNP Paribas Fortis wil tegen eind 2021 267 van zijn 678 bankkantoren sluiten. Dat heeft de bank bekendgemaakt. Zoals verwacht sneuvelen er ook zo’n 2.800 banen tegen die datum. Dat wil het bedrijf “zoveel mogelijk via natuurlijk verloop en via plannen voor vrijwillig vertrek” realiseren. Daartegenover staan 600 aanwervingen, voornamelijk digitale profielen. 

De afbouw komt er omdat klanten steeds vaker digitaal bankieren, via computer, tablet of smartphone, en dus minder vaak hun kantoor binnenstappen. “We moeten rekening houden met de exponentiële evolutie van digitaal bankieren en bankieren op afstand, terwijl we een sterke fysieke aanwezigheid behouden op de Belgische markt”, klinkt het in een persbericht.

Digitale evolutie

Klanten handelen hun bankzaken immers steeds vaker digitaal af, en dan vooral via de bank-app. Vorig jaar waren er 400 miljoen digitale contacten, ruim een vijfde meer dan in 2017. Tegelijkertijd krijgen de kantoren voortdurend minder mensen over de vloer: op twee jaar tijd daalde het aantal contacten met klanten in de kantoren met meer dan een kwart (tot 7 miljoen).

Gevolg: BNP Paribas Fortis versnelt het afbouwritme van zijn bankkantoren. “Tot nu toe gingen we uit van 70 sluitingen of fusies per jaar, dat worden er 90", aldus Max Jadot, de CEO van BNP Paribas Fortis. Zo zullen er eind 2021 nog 411 kantoren overblijven in België, tegen 678 eind vorig jaar. Vier op de tien kantoren gaan dus dicht. Er komen in de overblijvende kantoren investeringen in renovatie en herinrichting “met het oog op de digitale evolutie”. In dezelfde periode plant BNP Paribas Fortis een 600-tal aanwervingen, voornamelijk digitale profielen, klinkt het.

Tot nu toe gingen we uit van 70 sluitingen of fusies per jaar, dat worden er 90

Max Jadot, de CEO van BNP Paribas Fortis

Het “transformatieplan” houdt ook in dat tegen eind 2021 ongeveer 2.200 voltijdse banen zullen verdwijnen, dat is meer dan één op vijf. “Er is een duidelijk engagement om het jobverlies de komende drie jaar door te voeren zonder naakte ontslagen en zonder SWT (het vroegere brugpensioen, red)”, aldus Jadot.

“De huidige cao-onderhandelingen zouden resulteren in een kader dat noodzakelijk is om de vermindering van het personeelsbestand op een sociaal verantwoorde manier te begeleiden, namelijk zoveel mogelijk via natuurlijk verloop en via plannen voor vrijwillig vertrek”, luidt het.

Natuurlijke afvloeiingen 

Een verrassing was de aankondiging niet voor de vakbonden. Zij vinden het vooral belangrijk dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. Volgens Herwig Van Doorselaer van de socialistische bediendebond BBTK zouden er 1.800 tot 2.000 banen verdwijnen via natuurlijke afvloeiingen: mensen die met pensioen gaan, of die de bank gewoon verlaten. Daarnaast wordt er gerekend op 800 à 1.000 vrijwillige vertrekkers, “van wie het overgrote deel via eindeloopbaanmaatregelen”, aldus de vakbondsman.

De afbouw van de kantoren gaat wel sneller dan verwacht. Tegen eind dit jaar zouden er nog 592 kantoren overblijven. Tot nu toe was er steeds sprake van 620 resterende kantoren, zegt Van Doorselaer.

De bonden kregen voor het eerst ook afbouwplannen op langere termijn te horen. Tegen eind 2021 zouden er nog 411 kantoren overblijven. Vier op de tien kantoren zullen dus de komende drie jaar verdwijnen. Nieuwe concepten, zoals “flagships” en “Be.Connected”, zouden wel uitgebouwd worden. 

“Personeel betaalt andermaal de rekening”

De liberale vakbond heeft bij het personeel van BNP Paribas Fortis “woede en teleurstelling” vastgesteld. ACLVB, die de cao over werkzekerheid als enige bond niet aanvaardt, vindt dat “het personeel andermaal de rekening betaalt”.

Vakbondsman Maarten Dedeyne klaagt aan dat de vertrekplannen bij BNP Paribas Fortis worden gefinancierd door de besparingen die het resterende personeel moet dragen. Dat terwijl er de voorbije jaren al inleveringen werden gevraagd onder het mom van noodzakelijke maatregelen om de bank gezond te houden.

“Met de aankondiging van vandaag wordt deze luchtbel nog maar eens doorprikt”, aldus Dedeyne. Volgens hem is het personeel erg teleurgesteld. “De mensen die de bank overeind hebben gehouden in woelige tijden, worden nu op deze manier bedankt voor bewezen diensten”, zo zouden de werknemers reageren.

De liberale vakbond zal zich de komende dagen intern beraden over de te nemen stappen.

1,9 miljard winst

BNP Paribas Fortis boekte vorig jaar een nettowinst van ruim 1,9 miljard euro, zo maakte ze ook bekend. “De nettowinst hield goed stand in 2018 (+1,8 procent tegenover 2017), ondanks de tragere economische groei, de lage rentevoeten en de spanningen in de internationale handel”, stelt CEO Max Jadot. De kredietenportefeuille en de deposito’s in de retailpoot namen elk met meer dan 4 procent toe.

Verder zal de bank opnieuw 1,8 miljard euro aan dividenden uitkeren aan zijn Franse moeder BNP Paribas. 




54 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • San Pauwels

    De volgende stap is dat klanten moeten betalen om geld op de bank te zetten. De digitalisering zorgt immers voor extra kosten ("beheerskosten") o.a. voor de beveiliging van het internetbankieren. De overheid moedigt deze digitalisering aan om nog meer controle te krijgen over ons (spaar)geld te krijgen. Zo kan men weer nieuwe belastingen verzinnen. Bankkaarten (en digitalisering) zorgen er ook voor dat bepaalde groepen meer geld uitgeven dan ze bezitten, i.t.t. met contant geld.

  • guy perain

    Als dat maar goed komt voor onze spaarcenten!?

  • Leo Marien

    Snap eigenlijk het probleem niet, mensen veranderen in hun gedrag waardoor de bedrijven zich aanpassen. Banken of bedrijven zijn geen sociale instellingen. Dit zal zich trouwens overal doorzetten. Als we met z'n allen massaal via internet gaan aankopen zullen er massaal winkels verdwijnen. Auto's weg, 100 000 banen weg, enz... Da's toch niet moeilijk om te begrijpen. Het klimaat zal grimmig worden.

  • Ireth Aldarion

    Reden ,omdat meer mensen internet bankieren. Nee! Omdat internetbankieren door je strot geramd werd ,als klant had je geen keuze.

  • BERT VAN ELST

    vroeger als je naar de bank ging zat er iemand aan de balie die je verder hielp, tegenwoordig moet je alles zelf doen aan den automaat... en dan rekenen ze nog beheerkosten aan ook, schandalig