Binnenkort overal Vlaamse deelfietsen?Vlaanderen wil Blue Bikes van NMBS overnemen

Foto Van den Houte
Vlaanderen wil graag de Blue Bikes, de deelfietsen van de NMBS, binnenhalen. Dat bevestigde minister van Mobiliteit Ben Weyts vandaag in het Vlaams parlement. Het systeem kreeg onder NMBS-hoede af te rekenen met grote malversaties, volgens Weyts.

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir herhaalde eind vorig jaar nog eens dat de spoorwegen af willen van de blauwe deelfietsen. "We zijn immers geen specialist in het runnen en repareren van deelfietsen", zei Dutordoir.

De NMBS heeft momenteel 52 procent van het systeem in handen. Vlaanderen, via vervoersmaatschappij De Lijn, 32 procent. "Ik zou dat serieus willen verhogen," zei Weyts, "zodat we het systeem kunnen uitbreiden naar bushaltes, park-and-rides en andere locaties die aansluiten bij onze visie op combimobiliteit. De gesprekken lopen."

Vlaanderen is niet de enige partij die interesse toont in de blauwe fietsen. Ook autodeelplatform Cambio zou ze graag overnemen. Dat bedrijf heeft het voordeel dat het zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië actief is. De Lijn rijdt enkel in Vlaanderen en Brussel, wat mogelijk een communautair probleem zou veroorzaken mocht de vervoersmaatschappij een meerderheidsbelang in de deelfietsen verwerven. Naast Cambio zouden er nog meerdere andere liefhebbers zijn.

Blue Bike is geen winstgevend onderdeel van de NMBS. In 2016 maakte het deelsysteem 11.000 euro verlies door een softwareprobleem.

BELGA



13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • james vroman

    allemaal heel nobel maar vlaanderen is geen fietsland ..iemand die zijn auto laat staan voor de fiets is een idealist en zo dik zijn die hier niet gezaaid ...ook de infrastructuur is niet aangepast zoals in echte fietslanden ..

  • Dhondt Geert

    Waarom mocht de waarheid over die fietsen niet geplaatst worden?Het zijn zware fietsen,de banden achteraan slepen tegen het frame bij het kleinste slagje in het wiel en probeer maar eens op een eenvoudige manier de achterband te vervangen.Dat noem ik dus een kat in een zak kopen,waarom interesseert het niemand of dit wel een verantwoorde aankoop is?

  • Peter Nols

    @Jan Van Rompaey die fietsers betalen meestal zoveel als u, alleen ze gebruiken de accommodaties voor auto's minder omdat hun auto in de garage blijft en dus zou u meer moeten betalen en fietsers minder.

  • Stefanie van Dijk

    En goed een bericht verder: Deelfietsdienst in Brussel houdt ermee op: “We kunnen het vandalisme niet meer aan” Hebben ze al bedacht hoe ze de kostenpost vandalisme gaan onderhouden? Kunnen ze niet beter geld steken in betere/veiliger fietspaden? Dan pak ik m'n vouwfiets wel mee in de trein

  • Jan Van Rompaey

    Weyts springt weeral in de al gegraven put. Blijf de werkende loontrekkenden en gepensioneerden maar verder pluimen. Stop nu eens jullie hoogmoed en waanzin. En laat de fietser taks betalen zoals de autogebruikers. Dat zou tenminste fair zijn. Maar dat is ver te zoeken bij deze regering.