Binnenkort ook een lage-emissiezone in jouw gemeente? Vlaamse regering maakt regels eenvoudiger

In Vlaanderen heeft voorlopig enkel Antwerpen een lage-emissiezone.
Laenen In Vlaanderen heeft voorlopig enkel Antwerpen een lage-emissiezone.
Vlaanderen maakt het makkelijker voor kleine gemeenten om in de toekomst een lage-emissiezone in te voeren. Dat blijkt uit een voorontwerp dat de regering vandaag goedkeurde op voorstel van minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V). Het wordt ook makkelijker gemaakt om buitenlandse overtreders te beboeten.

In Vlaanderen heeft momenteel enkel Antwerpen een lage-emissiezone, waar de meest vervuilende wagens niet meer welkom zijn. In 2020 voeren ook Gent en Hasselt er één in, vanaf 2021 mogelijk ook Mechelen en Willebroek. Maar daar blijft het voorlopig bij.

De regering wil het nu eenvoudiger maken voor kleinere gemeenten om een lage-emissiezone in te voeren. Die zullen een beroep mogen doen op private bedrijven om nummerplaten te scannen. Dat maakt de invoering makkelijker voor gemeenten met een beperkte personeelscapaciteit. Om hun werkingskosten zo laag mogelijk te houden, zal de boete ook elektronisch aangetekend kunnen worden verstuurd en wordt de dubbele kennisgeving vervangen door een eenmalige kennisgeving.

Ook de uitbouw van een netwerk met vaste camera's is duur, dus wordt het mogelijk gemaakt om steekproefgewijs te controleren met mobiele camera's.

De regering maakt het daarnaast makkelijker om buitenlandse overtreders te beboeten. Als zij niet akkoord gaan met een onmiddellijke inning, zullen ze verplicht worden om een bedrag ter hoogte van de administratieve boete in consignatie te geven. Als dat niet mogelijk is, kan de toezichthouder het voertuig in beslag nemen. "Deze wijzigingen zijn ingrijpend voor buitenlandse overtreders, maar zijn de enige manier om de straffeloosheid tegen te gaan, zolang gegevensuitwisseling tussen de Europese lidstaten onmogelijk blijft", stelt de regering in het decreet.




55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Walter De Weirdt

    Die gepensioneerden die 5000km per jaar met dat vertroetelde wagentje hun laatste beetje mobiliteit hebben moeten ook nog gepest worden!Dat autootje mag voortaan op de oprit staan als decoratie... Enne, elektrische wagens worden gepromoot maar ze hebben niet genoeg oplaadpunten en in de winter te weinig elektriciteit,daar hadden ze in Brussel nog niet bij stilgestaan....

  • Henri Troyat

    Woon in een verkaveling van een paar honderd huizen. Op 300 m vandaan ligt een ringweg. Al meer dan 40 jaar rijdt De Lijn deze kern voorbij om op het einde van deze Ring (een kleine 2 km) terug een landelijke dorpstraat in te slaan waar je dan wel de bus kunt nemen. Gewoon 2 km vroeger inslaan, tientallen schoolkinderen opladen en op dezelfde weg (die dorpstraat) gewoon doorrijden. Lijn en organisatie is bedroevend. Nul komma nul. Niemand die dat daar opmerkt op een landkaart? Prutsers.

  • FRANK WILLEMS

    Heeft men al eens berekend hoeveel nuteloze jobkes er zijn bij gekomen maar ja jobs , jobs , jobs

  • Geert Costers

    Lage emissie zone goed en wel maar ik betaal met mijn zogezegde vuile diesel wagen wel verkeersbelasting voor overal te rijden of betalen die groene zone's mijn deel belasting geld terug?

  • lars vandenberge

    1 op 5 Belgen leeft in armoede. Denk je dat diegene die iedere maand moet uitkijken om rond te komen een electrische auto kan kopen? Enkel een oude tweedehands kunnen ze zich pemiteren en nu mogen ze nog eens extra dokken. Diegenen die zich zonnepanelen kunnen permiteren worden beloond, die dat niet kunnen mogen duurdere stroom betalen. De lasten komen altijd op dezelfde schouders terecht. Als de schatkist maar gevuld wordt zodat de politici het kunnen verspillen.