Bezoekers Antwerpse binnenstad kunnen straks niet meer op straat parkeren

Deze parkeerpalen worden straks mogelijk overbodig.
Klaas De Scheirder Deze parkeerpalen worden straks mogelijk overbodig.
Antwerpen werkt aan een plan om de parkeerdruk in de straten van het stadscentrum terug te dringen. Concreet zullen bezoekers van de Antwerpse binnenstad (alles binnen de Leien, red) binnenkort niet meer op straat kunnen parkeren. Die plaatsen blijven voorbehouden aan de bewoners. Wie toch met de wagen naar de Scheldestad wil, zal een plaatsje moeten zoeken in een betaalparking of op een park and ride buiten het stadscentrum.

Antwerps districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA) kwam het plan gisteren voorstellen tijdens ‘Wakker op Zondag’ op ATV. “Wie als bezoeker toch nog zijn wagen op straat achterlaat, riskeert een boete”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) vandaag in Gazet van Antwerpen. De stad wil niet alleen de parkeerdruk afbouwen en meer ruimte aan de bewoners laten. “Het geeft ons ook de mogelijkheid om parkeerplaatsen vrij te maken voor deelwagens of voor de wagens van mensen met een handicap”, aldus Kennis.

En dat de parkeerdruk hoog is, bewijst het aantal bewonersvergunningen: voor elke 100 vergunningen op straat zijn er 140 parkeervergunningen in omloop. “De plaats is op”, vindt Marij Preneel (Groen). Haar partij, die mee in de meerderheid zit in het district Antwerpen, maar niet mee aan tafel zit voor het volgende stadsbestuur, pleit voor een mobiliteitsbudget om de Antwerpenaar uit zijn auto te krijgen. Daarnaast onderzoekt de stad ook nog hoe pakweg dokters, klusjesmannen of familieleden op bezoek toch nog een korte tijd op straat kunnen parkeren. 

Wanneer en of het plan daadwerkelijk in voege treedt, is nog niet bekend. Op het kabinet van burgemeester De Wever valt echter een ander geluid te horen. “Het idee om parkeren op straat in de historische binnenstad enkel nog voor bewoners toe te staan, gaat over een stedelijke bevoegdheid en maakt als dusdanig onderwerp uit van de lopende onderhandelingen”, klinkt het daar. “Het is slechts een van de mogelijke voorstellen die zullen worden besproken binnen het thema mobiliteit.” Wordt vervolgd.




184 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick De pauw

    De parkeergelden zullen ze wel mankeren dus gaan ze andere belastingen uitzoeken!

  • mieke vanhaute

    begrip voor de bewoners die geen plaats meer vinden .. een goed plan want mettertijd kunnen ze de lege winkelpanden omtornen tot garages ..

  • Lucien Peeters

    Slecht nieuws voor de mensen die er werken en die dagelijks met de wagen komen. Gevolg: overvolle trams. De N-VA volgt nu het volgens hen vermaledijde circulatieplan van Gent blindelings.

  • Yvan Lissens

    Zou men in elke stad moeten toepassen. Zorgen voor voldoende ondergrondse parking, die enigszins moet betaalbaar blijven, en laat bezoekers daar parkeren. Voor de bezoeker is er het voordeel dat je niet meer de halve stad moet rondrijden om plaats te vinden en de bewoner kan in zijn eigen straat parkeren.

  • JAN krommentak

    Waarom legt men geen gratis parkings aan aan de kant van de droogdokken en leg van die punten een monorail aan naar de Stad proper , stil en modern hoog boven de grond zodat men nog een mooi overzicht heeft