Betonplaat van 15 meter 8 centimeter gezakt in Montgomerytunnel

BELGA
De Brusselse Montgomerytunnel, die uit veiligheidsoverwegingen in beide richtingen is afgesloten, zal waarschijnlijk verschillende weken dichtblijven. Dat gebeurt op aanbeveling van een extern studiebureau, zegt Brussel Mobiliteit. Er is een betonplaat van 15 meter lang aan één kant 8 centimeter naar beneden gezakt. Ook de bovengrondse tram rijdt niet meer tot op het plein boven de tunnel, omdat er grote scheuren zijn opgedoken naast de sporen.

De tunnel werd afgesloten na een onderzoek door externe experten. Daaruit is gebleken dat een betonplaat aan één kant acht centimeter lager hangt dan normaal, zo bevestigt Inge Paemen van Mobiel Brussel aan onze redactie. De plaat is 15 meter lang en zo breed als de volledige tunnel over de twee rijrichtingen.

Het is nog niet duidelijk hoelang de stabilisatiewerken in de tunnel zullen duren, maar Paemen spreekt van "wellicht verschillende weken". Morgen bekijken de gemeenten en de verschillende politiekorpsen welke omleidingsroute er voor de Brusselaars en pendelaars uitgestippeld kan worden.

De loszittende plaat zorgt ook bovengronds voor problemen. "Tram 81 rijdt sinds zaterdag niet meer tot het eindpunt, het Montgomeryplein boven de tunnel", zegt een MIVB-woordvoerder aan nieuwswebsite Brussel Nieuws. Naast de bedding zijn er scheuren opgemerkt, net boven de loszittende plaat. Daarom mag de tram dat stuk spoor niet meer gebruiken. De MIVB plant een tijdelijke halte een twintigtal meter voor de eindhalte.

BELGA
Archiefbeeld.
BELGA Archiefbeeld.

Plafondtegels

De Montgomerytunnel is een van de vijf tunnels die zorgvuldig opgevolgd moeten worden. Vorige week al werd één rijstrook afgesloten, nadat er stofdeeltjes op het wegdek gevonden waren die konden wijzen op verschuivingen van plafondtegels. Een diepgaander onderzoek dat uitgevoerd werd door externe experten beveelt nu dus aan om de tunnel uit veiligheidsoverwegingen in beide richtingen af te sluiten. Dat is vanmiddag gebeurd. Ondertussen wordt de tunnel verder onderzocht.

De Montgomerytunnel werd gebouwd in 1971 en is 525 meter lang. Richting Meiser rijden er in de ochtendspits 1.600 voertuigen per uur door, in de avondspits 1.300. Richting Ter Kameren rijden in de ochtendspits 1.900 voertuigen per uur door de Montgomerytunnel en in de avondspits 1.800.

"Schuldigen op het matje"

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet te spreken over de sluiting van de zoveelste tunnel in het Brusselse Gewest. "Nu is de Montgomerytunnel aan de beurt. Die ligt op één van de belangrijkste verbindingsassen van het gewest. De gevolgen van een wanbeleid uit het verleden hebben een directe invloed op de economie en op de mobiliteit. Het is tijd om de schuldigen ter verantwoording te roepen", reageert Touring scherp in een persbericht.

De commissie in het Brussels Parlement dient een volwaardige onderzoekscommissie te worden die het verleden uitspit, meent Touring. "De huidige commissie is een doekje voor het bloeden en zal niet vermijden dat het wanbeleid van vroeger onder de mat blijft. Als dergelijke praktijken zouden gebeuren in een privébedrijf, dan zouden de gevolgen voor de verantwoordelijken heel anders zijn dan in het geval van de tunnels en de Brusselse mobiliteit in het algemeen."

Jarenlang werd gewezen op de tekortkomingen in de Brusselse infrastructuur. "Jarenlang werd er geen prioriteit aan gegeven en wanneer er dan een probleem opduikt, dan vindt de overheid er niet beter op dan af te breken (Reyersviaduct) of te sluiten (Stefaniatunnel). Uiteraard is dat in het belang van de weggebruiker, maar het is wel hij die er voor moet opdraaien en zijn mobiliteit er moet voor prijsgeven. Dat is onaanvaardbaar, zeker als men weet hoeveel de overheden aan taksen allerhande innen van diezelfde weggebruiker", kapittelt Touring.

De organisatie vraagt dat er nu gestopt wordt met het versmallen en knippen van wegen, tot zolang de tunnels niet weer open gaan. "Het zou te zot zijn voor woorden om nu op die wegen bijvoorbeeld werken uit te voeren, zoals de Woluwelaan, laat staan te sluiten of te versmallen om welke reden dan ook."

De Montgomerytunnel.
Photo News De Montgomerytunnel.

'De gevolgen van een wanbeleid uit het verleden hebben een directe invloed op de economie en op de mobiliteit. Het is tijd om de schuldigen ter verantwoording te roepen'

Touring

"Druppel te veel"

Technologiefederatie Agoria meent dat "tunnelgate", zoals het de Brusselse tunnelproblemen noemt, de economische positie van Brussel voor lange tijd ernstig dreigen te beschadigen.

"Het mobiliteitsprobleem is nu al het belangrijkste probleem voor Brusselse ondernemingen", zegt Floriane de Kerchove van Agoria Brussel. "Zo hebben twee op de drie ondernemingen door de mobiliteitsproblemen moeite om medewerkers te vinden of te behouden en is zestig procent van mening dat dit probleem hen ertoe kan aanzetten om Brussel te verlaten. De sluiting van de Montgomerytunnel kan de druppel te veel worden."

De sluiting van de Montgomerytunnel kan de druppel te veel worden

Agoria