Bestelwagen rijdt in op file: dode en E19 richting Antwerpen afgesloten, eerste werkdag met gesloten Leopold II-tunnel in Brussel

Een bestelwagen reed in op de file op de E19 in Brecht.
Marc De Roeck Een bestelwagen reed in op de file op de E19 in Brecht.
De E19 richting Antwerpen is vanochtend ruim een uur lang volledig afgesloten ter hoogte van Brecht door een ongeval. Een bestelwagen reed in de staart van de ochtendfile in op een vrachtwagen. Daarbij kwam de bestuurder om het leven. In Brussel is het vandaag dan weer de eerste werkdag waarop de Leopold II-tunnel volledig dicht is. Voorlopig is het op de E40 een half uur aanschuiven richting Groot-Bijgaarden.

Op de E19 in de richting van Antwerpen reed vanochtend ter hoogte van Brecht een Nederlandse bestelwagen in op een file. De Nederlandse bestuurder kon een aanrijding niet meer voorkomen en reed in op een vrachtwagen in de staart van de file. Volgens de federale politie is de bestuurder van de bestelwagen, een Nederlandse man, om het leven gekomen en raakte de bestuurder van de vrachtwagen lichtgewond.

Aanvankelijk was alleen de rechterrijstrook versperd, maar omstreeks 7u30 sloten de hulpdiensten de volledige snelweg richting Antwerpen af. Omstreeks 8u45 werd opnieuw een rijstrook vrijgegeven en sinds 10 uur is de volledige rijweg vrijgegeven. Het verkeer kon er nog langsrijden via de af- en vervolgens oprit van Brecht, maar dat leidde toch tot lange wachttijden. Omstreeks 8u15 stond er al een file van voor Loenhout. Vanuit Nederland omrijden over langere afstand via de A12 is intussen niet meer nodig.

Een bestelwagen reed in op de file op de E19 in Brecht.
Marc De Roeck Een bestelwagen reed in op de file op de E19 in Brecht.

Leopold II-tunnel

Op de E40 richting Groot-Bijgaarden is het vanochtend dan weer een half uur aanschuiven, zo werd omstreeks zeven uur vernomen bij Mobiris-woordvoerster Inge Paemen. Er stond ook file op de binnenring rond Brussel, als het gevolg van een ongeval in Grimbergen. 

De ochtendspits verliep over het algemeen vrij rustig, volgens Paemen. Het is vandaag nochtans de eerste werkdag waarop de Leopold II-tunnel in Brussel volledig dicht is. "Ik denk dat de mensen ons advies ter harte genomen hebben en alternatieven gezocht hebben", klinkt het.

"Ik hoop dat bestuurders ook na vandaag blijven kiezen voor alternatieven", zegt Paemen. "Hopelijk denken ze niet dat ze morgen opnieuw de E40 en de Keizer Karellaan kunnen nemen omdat alles vlot verlopen is vandaag."

Maandagmiddag staat een evaluatievergadering gepland, waarna eventueel aanpassingen doorgevoerd kunnen worden. De Leopold II-tunnel is de langste tunnel van het land. Nog tot eind augustus is hij volledig dicht voor renovatie. 

De ingang van de Leopold II-tunnel in Brussel, die nog tot eind augustus dicht is voor renovatie.
Photo News De ingang van de Leopold II-tunnel in Brussel, die nog tot eind augustus dicht is voor renovatie.



7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Velghe

    Bestelwagens, vervangende vrachtwagens om km heffing te ontlopen, rijden als gekken. Gisteren nog op de autostrade brussel/gent, met drie naast elkaar en om ter snelst. Geen politie te zien. Maar ja, alleman besteld 'on line' en moeten hun pakjes onmiddellijk bij hun thuis geleverd hebben.

  • Gerrit Malego

    Het is begin juli, half het land is met vakantie vertrokken, nogal normaal dat de situatie dan er behoorlijk uitziet bij die Leopold tunnel. Wacht maar tot het half augustus is, we gaan dan eens zien hoe vlot het nog allemaal gaat met de alternatieven.

  • jean-pierre rejek

    Ze rijden ook gelijk kieken ,ze zijn met van alles bezig maar niet met het rijden .

  • eric busseniers

    dat is alle dagen hetzelfde , die busjes rijden veel te hard en ondertussen zijn ze op hun telefoon of tablet bezig , meer controle zou eens goed zijn ,

  • Ferdinand Verstreken

    Het is geen sympathieke maatregel maar snelheidsverlaging en veel meer controle zijn de enige oplossingen om een veiliger verkeer te bekomen.