Ben Weyts: “Vrees bestaat dat Pascal Smet de Brusselse files gewoon cadeau doet aan Vlaanderen”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De E40 en de A12 worden op Brussels grondgebied tot "stadsboulevards" omgevormd. Dat betekent: minder rijstroken en maximaal 50 km per uur, zo kondigt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) aan. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) rekent erop dat er eerst een proefopstelling komt, ondernemersorganisaties vragen overleg tussen de gewesten.

Elke dag rijden ruim 75.000 mensen langs de E40 in het oosten of via de A12 in het noorden de hoofdstad binnen. Nu doen ze dat met een snelheid van maximaal 120 kilometer per uur. Maar daar komt verandering in. Al vanaf volgende week zijn de E40 en de A12 op Brussels grondgebied officieel geen autosnelweg meer. Ze worden omgevormd tot "stadsboulevards" en de snelheidslimiet zal er stelselmatig dalen tot 50 kilometer per uur.

Smaller

Beide segmenten, telkens goed voor ongeveer anderhalve kilo­meter, zullen ook smaller worden. De E40 krimpt richting de hoofdstad van zes naar vier rijstroken. De capaciteit van de A12 neemt in beide richtingen af van drie tot twee rijstroken. Als compensatie komt er in het noorden een grote overstapparking, met aansluitingen op het Brusselse tramnet.

"Door ­files voortaan buiten onze stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Euro­pese steden. Dit zal niet alleen de levenskwaliteit, maar ook de luchtkwaliteit ten goede komen. De snelwegen zijn littekens op Brussel", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

“Overstapparking over paar jaar? Zijn we nu vet mee”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) rekent erop dat er eerst een proefopstelling komt. “Wij gaan ervan uit dat het zoals afgesproken gaat om een proefopstelling en dat er nog een evaluatie volgt”, reageert Weyts. “Vanzelfsprekend bestaat in Vlaanderen de vrees dat Pascal Smet de Brusselse files cadeau doet aan Vlaanderen. Dat er binnen een paar jaar een overstapparking komt, daar zijn we nu vet mee”.

“Liever carpoolstrook”

De Brusselse en Vlaamse ondernemers dringen ondertussen aan op overleg tussen de gewesten over het dossier. Beci, de organisatie van Brusselse ondernemingen, herhaalt zijn oproep van eind vorig jaar voor een proefopstelling met carpoolstroken, in plaats van louter het beperken van het aantal rijstroken. “Met een voorbehouden rijstrook voor carpoolers kan je inzetten op gedragswijziging. Deze rijstrook kan daarnaast toegankelijk zijn voor busvervoer, zowel publiek als privé”, legt gedelegeerd bestuurder Olivier Willocx uit.

Beci benadrukt ook het belang van overleg tussen de gewesten omdat de woon-werkverkeerstromen intergewestelijk zijn. “De files buiten Brussel houden, maar ze verplaatsen naar de rand, is geen oplossing. Met de verschillende gewesten moet er dus ook ingezet worden op de aanbodzijde.” Het overleg met de andere gewesten is bovendien ook noodzakelijk om de hinder van de werken te beperken.

Elke dag rijden ruim 75.000 mensen langs de E40 in het oosten of via de A12 in het noorden de hoofdstad binnen. Nu doen ze dat tegen een snelheid van maximaal 120 kilometer per uur. Maar daar komt verandering in.
Google Maps Elke dag rijden ruim 75.000 mensen langs de E40 in het oosten of via de A12 in het noorden de hoofdstad binnen. Nu doen ze dat tegen een snelheid van maximaal 120 kilometer per uur. Maar daar komt verandering in.

“Eerst aan alle voorwaarden voldoen”

Voka heeft niets tegen Brusselse stadsboulevards, maar vraagt dat er eerst werk gemaakt wordt van alternatieven vooraleer de toegang tot Brussel beperkt wordt. “Zonder een verbeterde ring rond Brussel, overstapparkings, openbaar vervoer en fietssnelwegen, spant Brussel de kar voor het paard. Het duwt de verkeersproblemen naar de periferie en zorgt voor een hoofdstad die nog minder bereikbaar is. Daardoor dreigt men ook de bedrijven weg te duwen uit de stad”, betreurt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.

Voka roept de volgende Brusselse en Vlaamse regeringen op om vanaf dag één samen te werken om de mobiliteitsknoop in Brussel en de Vlaamse rand te ontwarren.

Touring: “Probleem mag niet verplaatst worden”
Touring is bezorgd dat de files zich door deze maatregel zullen verplaatsen. Er is dringend nood aan overstapparkings en een gegrond alternatief voor de auto, vindt de mobiliteitsorganisatie .

“We zijn niet a priori tegen zo een voorstel, maar je moet via een proefopstelling wel de impact meten zodat er kan bijgestuurd worden. Het kan natuurlijk niet zijn dat je door die wegen te versmallen het probleem gaat verplaatsen naar de buitenrand. En het kan niet zijn dat er hierdoor nog meer files ontstaan die extra vervuilende emissie veroorzaken”, zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Simulaties van de vernieuwde verkeerssituatie kreeg de mobiliteitsorganisatie nog niet onder ogen en ook in de regionale commissie mobiliteit werd geen officieel advies gevraagd aan Touring. “Je gaat mensen niet overtuigen om de auto achter te laten en op een overvolle tram te gaan zitten. Daarom blijft het spijtig dat de metro nooit is doorgetrokken tot aan de rand van Brussel. Een overstapparking ter hoogte van een metrohalte zou ideaal zijn.”

“Bovendien moet je er eerst voor zorgen dat de overstapparking klaar is voor je de weg versmalt en de rijstroken wegneemt. Ter hoogte van de E40 wordt er niet gesproken van een overstapparking en dus is het koffiedik kijken wat er daar zal gebeuren met de toestroom”, besluit Smagghe.

Zaventemse schepen vreest “complete verkeerschaos”

De Zaventemse eerste schepen Bart Dewandeleer (CD&V) vreest dat de “stadsboulevards een complete verkeerschaos op het grondgebied van zijn gemeente” zullen veroorzaken. “We zitten nu al met een dagelijks verkeersinfarct op de E40 tussen onze deelgemeenten Sterrebeek en Sint-Stevens-Woluwe. Als aan de kant van Brussel de E40 dan nog zal versmallen, stelt dit een zeer groot, bijkomend probleem. Er zijn bovendien nog de grote werken die de Vlaamse regering gaat uitvoeren op de Brusselse ring.” Dewandeleer dringt dan ook aan op dringend overleg tussen de Vlaamse en Brusselse regering hierover.




306 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erik Couck

    Minder bedrijven in Brussel, maar meer verspreid en dus dichter bij de woonplaats van de werknemers... ik snap nog altijd niet waarom dat niet zo is...

  • Tim Peeters

    Via het ook dagelijks opgestropte Asse kan men binnenkort via de fietssnelweg volledig langs het spoor pendelfietsen .uit Asse en omstreken komt een enorm aantal Brussel pendelaars.ik vind dit een goede beslissing .de tijd dat men tot in het centrum met zijn blikken doos kan sjezen is stilaan voorbij.wel deftige alternatieven ontbreken.maar als het aan de nva lag was het openbaar vervoer volledig afgeschaft.

  • dirk verstraeten

    ZE stappen allemaal mee in de klimaatbetogingen, maar als hun persoonlijk comfort op de helling staat, keuren ze alles af wat ook maar ten goede komt aan de milieu, hoe minimaal ook.

  • JAN krommentak

    Waarom zo negatief , men staat daar gans de dag stil dus wat gaat het veranderen misschien kan dit wel werken het was de NVA toch die zei dat je voor alles moet open staan de weg van de verandering !

  • San Pauwels

    Niemand kan minister Smet deze moedige beslissing verwijten. Logisch toch dat deze minister aandacht heeft voor de levenskwaliteit van de Brusselaar (zijn kiezerspubliek)? Mocht er slechts één mobiliteitsminister zijn, dan had het resultaat waarschijnlijk anders geweest en had de Brusselaar aan het kortste eind getrokken. Confederalisme is geen oplossing want dergelijk project is pure tijdsverspilling en heeft een hoge financiële kost en drie keer raden wie het weer mag betalen?