Bellot: “Er zal geen Franstalige partner zijn om het monopolie van skeyes te ondersteunen”

Het monopolie van skeyes komt onder druk te staan, zo waarschuwt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
BELGA Het monopolie van skeyes komt onder druk te staan, zo waarschuwt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
François Bellot (MR), federaal minister van Mobiliteit belast met Belgocontrol dat skeyes is geworden, laat vandaag in Le Soir zijn irritatie blijken over de onderbrekingen bij de luchtverkeersleider. "De grens begint overschreden te raken", aldus de minister, die waarschuwt dat het monopolie van skeyes onder druk komt te staan.

Bellot herinnert eraan dat het beheerscontract "dat het monopolie van de luchtverkeersleiding voor skeyes voor de komende tien jaar moet bevestigen" momenteel wordt besproken met het federale niveau. "Er zal geen Franstalige partner meer zijn om het monopolie van skeyes te steunen", waarschuwt hij.

Bellot zegt dat skeyes te kennen heeft gegeven de werknemers die zich ziek meldden aan medische controles te hebben onderworpen, "waarvan sommigen aantoonden dat er geen ziekte was". "Het is niet aan de minister om sancties op te leggen, maar aan de directie om interne maatregelen te nemen", zegt hij daarover.

De keuze van sommige luchtverkeersleiders om zich ziek te melden kan op weinig sympathie rekenen van de minister. "Een stakingsdag geeft recht op een vergoeding van 30 euro door de vakbonden. Terwijl het basisloon van de controleurs... er zijn minstens tien controleurs die meer verdienen dan de premier", aldus Bellot.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Betty Dams

    Als de luchtverkeersleiders even goed moesten werken als de premier zouden er elke dag minstens 3 vliegtuigcrashes zijn

  • Jan Van de Velde

    De opdrachten van Skeyes bestaan in de beveiliging van het luchtvaartverkeer boven België en van het opstijgen en landen op de Belgische luchthavens. Dit zijn politietaken waarvoor de federale overheid moet instaan. Het is al langer duidelijk dat de burger zich onveilig voelt.omdat de politici de kaders van politie en gerecht niet op peil houden. Tot er weer eens een ramp of een aanslag gebeurt. Het is ook niet bewezen dat onze verkeersleiders meer verdienen als hun collega's elders in de EU.

  • Remus Bogaert

    Belgocontrol wordt gecontroleerd door vakbonden die uitzonderlijk eisen stellen. De oplossing is een nieuwe offerte samen stellen en de concurrentie hun werk laten doen .het is toch te gek dat een klein land als België hetzelfde doet als Schiphol , Luxemburg.. we kunnen dat toch goedkoper doen voor de BeNeLux met 1 dienst

  • Patrick Vandeputte

    De politiek schiet in actie want....er zijn er die meer verdienen dan de premier. Ja, dat kan natuurlijk niet voor politici.

  • Steve Wildemeersch

    En klagen dat de werkdruk te hoog is met een loon van 10000€? Er zijn velen waarvan de werkdruk dubbel zo hoog is maar minder dan de helft verdienen. Maw. Halveer hun loon en werf nieuwe mensen aan.