Belgische F-16's onderscheppen Russische bommenwerpers

RV
Belgische F-16's hebben twee Russische bommenwerpers onderschept die onderweg waren naar het Verenigd Koninkrijk. Dat bevestigt het leger aan VTM NIEUWS. De bommenwerpers zijn intussen overgedragen aan de Britse luchtmacht.

Om 11:21 uur kwam de melding dat er twee onbekende toestellen het Nederlandse luchtruim naderden. Daarop zijn twee F-16's onmiddellijk opgestegen vanop de basis van Florennes. Omstreeks 11:51 uur zagen ze dat het om twee Russische bommenwerpers ging, van het type Toepolev TU-160.

Belgisch-Nederlandse samenwerking

De toestellen werden vanuit het commandocentrum in het Duitse Üdem bevolen om twee Russische militaire vliegtuigen te onderscheppen boven de Noordzee. Onze vliegtuigen werden door het Air Operations Control Station in het Nederlandse Nieuw-Milligen aangestuurd.

Om 11u51 voerden de piloten van de vliegtuigen een visuele identificatie uit. Dit gebeurde boven de Noordzee ten noorden van Nederland op een hoogte van 27.000 voet (9.000 m). De onderschepping gebeurde in de Nederlandse verantwoordelijkheidszone van het NAVO-Luchtruim. Het betrof twee ‘Black Jack’ TU-160 Toepolev bommenwerpers. De vliegtuigen hebben de Russische toestellen gevolgd. Typhoon jets van de Britse Luchtmacht namen de opdracht over. (lees verder onder de foto)

Een Russische Toepolev TU-160 langeafstandsbommenwerper.
REUTERS Een Russische Toepolev TU-160 langeafstandsbommenwerper.

Eén van de taken van de Belgische Luchtcomponent en de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht is passend reageren op schendingen van het Benelux-luchtruim. Er staan permanent twee F-16-jachtvliegtuigen met een korte waarschuwingstijd paraat. In België voeren F-16’s van de vliegbasissen Kleine Brogel en Florennes deze taak beurtelings uit. Dit keer gebeurde dat vanaf de vliegbasis Florennes.

Het luchtruim wordt 24/7 in de gaten gehouden door de gevechtsleiding op het Control & Reporting Center in Glons voor de Belgisch-Luxemburgse zone en op het Air Operations Control Station in Nieuw-Milligen voor wat betreft de Nederlandse sector.

Geen radiocontact

Als de gevechtsleiding merkt dat een vliegtuig het Benelux-luchtruim binnenvliegt zonder radiocontact te maken, alarmeert zij de quick reaction alert (QRA). De vliegtuigen van de QRA stijgen binnen enkele minuten op om een ongeïdentificeerd toestel te onderscheppen. De gevechtsleidingen binnen Europa werken nauw samen als verdachte vliegtuigen naar het luchtruim van een naburig land lijken te vliegen. Ze zijn dan voorbereid op een mogelijk naderende dreiging.

Nederland en België wisselen elkaar in principe om de vier maanden af. Omdat de Belgische F-16's vorig jaar langer in het Midden-Oosten bleven, voerde de Nederlandse luchtmacht acht maanden de QRA uit. Nu de Nederlandse F-16's actief zijn in het Midden-Oosten geldt dit voor de Belgische Luchtcomponent.

Na de interventie zijn de Belgische F16's geland in het Nederlandse Leeuwarden, waar ze bijtankten. Ze zijn inmiddels terug in Florennes geland.




151 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Wilfried Vanden Berg

    Beste guido vermeyen ik heb deze toestellen Tu 160 al gezien,en zien overvliegen. Ze zijn zo snel,dat wanneer je ze gehoord hebt ,ze al voorbij zijn. Net zoals de Grumman F-14 Tomcat destijds ,maar dan een pak sneller.

  • Peter Kromme

    Amai,nu hebben de Russen zeker schrik van Belgenlandje...?haha

  • guido vermeyen

    De eerste keer dat ik die Tu 160 zie vliegen, dacht verkeerd aan zo'n 'turbo Prop" zoals die vier- motorige van de VS...Ik vraag me af wat er dan wel op grote hoge overvliegt, precies toch propeller (transport ) vliegtuig ....je hoort ze toch duidelijk.

  • van roy jozef

    George Patrick Martou ik heb niks tegen de russen, en bang ? kom zeg, ze zijn op sommige punten redelijker dan de usa, het is wel straf dat ze een hoop NAVO landen passeren die niet eens reageren, waar de russen natuurlijk recht op hebben, in internationaal luchtruim, maar uiteindelijk door nota bene Belgische gaan begeleid worden. waarom pas hier? dat vraag ik mij dus af. omdat het Engeland is?

  • rudolf jacobs

    onderscheppen even mogen mee vliegen jaaa,en het was wel in het internationaal luchtruim hoor,als die russen even gas bijgeven vallen die belskes uit de lucht met hunne ouwe rommel,nog wat meer schandalen veroorzaken zeker,russen onderscheppen hahaha 1 april valt al vroeg dit jaar ginder