Belgisch luchtruim weer open, Weyts wil dat premier Michel ingrijpt

"Kan afwezige premier eindelijk eens ingrijpen in deze rotzooi?”: Weyts woedend over staking

BELGA
De luchtverkeersleiders van skeyes hebben het werk hervat, nadat ze vanochtend om 9.30 uur in staking gingen. Het luchtruim is sinds 13 uur weer open, waardoor er opnieuw vliegtuigen kunnen opstijgen en landen in ons land. Door de werkonderbreking zijn op Brussels Airport zowat 90 vluchten geschrapt; duizenden reizigers ondervinden hinder. Voor Brussels Airlines is de maat vol. De luchtvaartmaatschappij leed naar eigen zeggen al voor minstens 4 miljoen euro schade door de acties van de voorbije maanden en overweegt gerechtelijke stappen tegen skeyes. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert woedend.

Weyts is niet te spreken over de actie van de christelijke vakbond ACV-Transcom, die ervoor zorgde dat het Belgische luchtruim urenlang gesloten was. “Kan de afwezige premier Charles Michel nu eindelijk eens ingrijpen in deze rotzooi?”, vraagt hij op Twitter. “Luchtverkeersleiders hebben juiste bekommernissen, verkeerde actiemiddelen.” Voorlopig reageert de premier niet.

Luchtruim dicht

Sinds 13 uur is het luchtruim weer open, bevestigt een woordvoerder van skeyes. De luchtverkeersleiders begeleiden de landende en opstijgende vliegtuigen in België, en beheren het overvliegende vliegverkeer tot 24.500 voet. Vliegtuigen die hoger vliegen, worden begeleid door de luchtverkeersleiders van Eurocontrol in Maastricht.

De leden van ACV Transcom lieten eerder vandaag weten bereid te zijn na 13 uur opnieuw aan het werk te gaan, zegt afgevaardigde Kurt Callaerts. “Als teken van goodwill naar de gebruikers.” De vakbond vraagt wel snel nieuwe sessies voor het personeel waar het sociaal akkoord kan worden voorgesteld.

De directie ontkent overigens ten stelligste dat het sociaal akkoord dat vorige week is afgesloten met twee van de drie vakbonden, opnieuw wordt onderhandeld. “Er is geen sprake van dat het sociaal akkoord van vorige week wordt heronderhandeld. Wel komen er vergaderingen om, zoals aangekondigd, bepaalde details concreet uit te werken.” 

Er was trouwens niets om op toe te geven, zo luidt het nog bij skeyes, want aan de actie vanmorgen waren geen eisen gekoppeld. De eerste vergadering om de details van het sociaal akkoord verder te bespreken, staat maandag op de agenda. Skeyes laat nog weten dat de infosessies die de komende dagen gepland zijn, wel zullen plaatsvinden. Morgen zou het sociaal akkoord bijvoorbeeld toegelicht worden aan de skeyes-mensen op de luchthaven van Oostende.

Vluchten geschrapt

Door de werkonderbreking zijn op Zaventem 90 vluchten geschrapt. Nathalie Pierard (Brussels Airport): “We zullen ook veel vluchten met vertraging laten vertrekken, zodat ze na 13 uur toch nog kunnen opstijgen.” Bij Brussels Airlines zijn 55 vluchten afgelast en zullen heel wat vluchten vertraging oplopen. Dat heeft gevolgen voor 5.000 passagiers, zegt woordvoerster Wencke Lemmes. Ook bij andere maatschappijen werden vluchten geannuleerd. BA verwacht dat de hinder zeker nog tot vanavond zal duren.

Op de luchthaven van Charleroi is een tiental vluchten geannuleerd, vijf aankomende en vijf vertrekkende. Ook daar zijn er veel vertragingen. Ook technici en ingenieurs van skeyes legden deze voormiddag het werk neergelegd.

BELGA

“Miljoenenschade”

De nieuwe staking is in elk geval de druppel voor Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij leed naar eigen zeggen al voor minstens 4 miljoen euro schade, de staking vandaag niet meegerekend. Daarnaast is er ook reputatieschade. BA stelt skeyes nu aansprakelijk voor die schade en bekijkt naar eigen zeggen ook “mogelijke gerechtelijke stappen om haar toekomstige belangen en die van haar passagiers te vrijwaren”.

Brussels Airlines betreurt niet alleen de acties zelf, maar ook het feit dat skeyes zelf die vaak pas op het laatste moment doorgeeft. Daardoor kan de maatschappij geen voorzorgsmaatregelen nemen.

Heel wat geannuleerde vluchten op de infoborden van Brussels Airport.
Dieter Nijs Heel wat geannuleerde vluchten op de infoborden van Brussels Airport.

Ook het Waals gewest is niet te spreken over de stakingsactie. “Wallonië staat steeds dichter bij het scenario van een ‘byebye skeyes’”, zegt minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR). De Waalse regering heeft Pegasus, een adviesbureau in de luchtvaartsector, vandaag de opdracht gegeven te onderzoeken “hoe skeyes omzeild kan worden”. Crucke vraagt net als zijn Vlaamse collega Weyts aan de federale regering om de zaak naar zich toe te trekken.

Wallonië staat steeds dichter bij het scenario van een ‘byebye skeyes’

Jean-Luc Crucke, Waals minister van Luchthavens

Waarom wordt er gestaakt?

Het borrelt al een tijdje bij de luchtverkeersleiders. Vorige week vrijdag werd een sociaal akkoord bereikt dat onder meer iets moet doen aan de werkdruk en de onderbemanning, maar dat werd alleen goedgekeurd door de socialistische vakbond. De twee andere vakbonden - ACV-Transcom en de liberale VSOA - wezen het voorstel af, en net zij tellen de meeste luchtverkeersleiders in hun rangen.

Om 10 uur vanmorgen stond een personeelsvergadering op de agenda. Daarop zou de directie het voorstel toelichten. Het personeel gaf aan daar massaal op aanwezig te zullen zijn. Omdat ze dacht dat het infomoment aangegrepen zou worden om actie te voeren, lastte de directie de vergadering echter weer af. “Enige verder acties worden aanzien als wilde stakingen”, waarschuwde skeyes.

photo_news

Wie staakt er?

De socialistische vakbond distantieert zich van de werkonderbreking. De bond hekelt in een persbericht de “onverantwoorde houding” van de christelijke vakbond ACV-Transcom, de grootste vakbond bij skeyes.

Volgens ACOD Telecom-Vliegwezen was de aangekondigde infosessie een uitgelezen kans voor het personeel om verduidelijking te krijgen over het sociaal akkoord, maar heeft ACV-Transcom zich “op een leugenachtige en destructieve manier” opgesteld. De christelijke vakbond riep immers alle personeel op om de sessie bij te wonen, klinkt het, terwijl die maar voor een deel van het personeel bestemd was. Andere werknemers zouden op andere momenten informatie krijgen.

ACV-Transcom verweet de directie dan weer dat ze het infomoment plande op het drukste uur van de dag. “Daardoor worden werknemers uitgesloten van het recht op informatie”, aldus ACV-secretaris Kurt Callaerts. Daarop riep ACV op de vergadering massaal bij te wonen, ook al zou dat een onderbreking van het werk met zich meebrengen. De christelijke vakbond pikt het overigens niet dat de directie spreekt van wilde stakingen. “Onze aanzegging loopt nog steeds.”

BELGA

Wat staat er in sociaal akkoord?

Volgens de directie is in het akkoord onder meer een arbeidsduurvermindering voor luchtverkeersleiders die een minimumaantal nachten presteren per jaar opgenomen - van 35 uur naar 32 uur in Canac (het Belgische luchtverkeersleidingscentrum in Steenokkerzeel, nvdr.) en de toren van Brussels Airport, en naar 30 uur in Luik - een inkorting van de nachtdiensten van 10 naar 8 uur, een invoering van een systeem van tijdsregistratie en en stand-byregeling voor nachten.

Maar twee van de vakbonden zijn daar dus niet door overtuigd. “Er zijn veel te veel zaken die niet zijn uitgewerkt of onduidelijk zijn en dat in een toch erg veiligheidskritische omgeving”, vatte ACV-Transcom eerder al samen. “Er zijn geen garanties naar afdoende rust en recuperatie. Er wordt geen rekening gehouden met een degelijk work-lifebalans. Alleen de continuïteit is prioriteit, ten koste van veiligheid van werknemers en het vliegverkeer.”

Morgen is een infosessie gepland voor de luchtverkeersleiders op de luchthaven van Oostende, volgende week zouden de andere luchthavens aan de beurt komen, klinkt het bij skeyes. 

Bekijk ook: luchtverkeersleider vertelt waarom ze staken

Dieter Nijs



377 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Werner Hermans

    @Walter Wouters: juist, Vlamingen werken liefst 24/7 voor een hongerloontje, zonder ziekte- en werkloosheidsverzekering, geen pensioen, tot de dood...

  • Jennifer Peeters

    Ze zijn na 13.00 uur terug aan het werk gegaan. “Als teken van goodwill naar de gebruikers.” zegt Kurt Callaerts. Kent die vent nu echt geen schaamte? Vlieg maar eens naar de Verenigde Staten met vertraging en je mist ginder je aansluitende vlucht. Gaat meneerke die dan betalen? En trouwens, waar zit onze premier? Dit land is echt om zeep!!!

  • Karel Van Beeck

    Dat Weyts het oplost. Het is zijn partij die regering heeft laten vallen.

  • Walter Wouters

    De meesten die daar werken in de toren zijn Walen en Brusselaars, die denken alleen aan geld en zijn niet gemotiveerd...

  • Fons Casteels

    De verantwoordelijke minister (Bellot) is een Waal. Dat Brussels Airport plat ligt, komt de Waalse luchthavens Charleroi en Luik goed uit. En dus zullen we van Michel noch Bellot iets horen.