België zoekt stroomschepen tegen black-out

De Turkse marktleider Karadeniz kan in twintig dagen een drijvend stroomplatform uit de Middellandse Zee naar België slepen en heeft veertig dagen nodig om een stroomschip uit het Verre Oosten naar hier te varen.
karpowership/rv De Turkse marktleider Karadeniz kan in twintig dagen een drijvend stroomplatform uit de Middellandse Zee naar België slepen en heeft veertig dagen nodig om een stroomschip uit het Verre Oosten naar hier te varen.
Om het dreigende stroomtekort deze winter op te lossen is de energiegroep Engie Electrabel op zoek naar drijvende elektriciteitscentrales die in onze havens aan het elektriciteitsnet kunnen worden gekoppeld. 

Zulke stroomschepen worden nu vooral gebruikt als noodoplossing in ontwikkelingslanden. Het zou de allereerste keer zijn dat ze in Europa worden ingezet. Dat schrijft De Tijd vandaag.

The Power Barge Corporation uit Houston, Texas heeft van Engie Electrabel de vraag gekregen of drijvende olie- en gascentrales ingeschakeld kunnen worden om het energietekort op te vullen. De groep heeft twee schepen beschikbaar, in de Dominicaanse Republiek en in India, maar zou zes maanden nodig hebben om die hier operationeel te krijgen.

Drijvend stroomplatform

De Turkse marktleider Karadeniz kan in twintig dagen een drijvend stroomplatform uit de Middellandse Zee naar België slepen en heeft veertig dagen nodig om een stroomschip uit het Verre Oosten naar hier te varen. Samen zijn de twee stroomschepen goed voor een capaciteit van 360 megawatt. De maanden nadien kan het bedrijf de capaciteit opdrijven tot 900 megawatt.

"We hebben gesprekken met twee energieleveranciers en houden contact met de Belgische overheidsdienst van Energie", bevestigt John Cockin, vicepresident Europa bij Karadeniz, aan De Tijd. 

Engie Electrabel bevestigt dat de piste bekeken wordt, maar wil niet meer details kwijt.

Stroomschepen worden nu vooral gebruikt als noodoplossing in ontwikkelingslanden. Het zou de allereerste keer zijn dat ze in Europa worden ingezet.
rv/Twitter: @MazukhaSL Stroomschepen worden nu vooral gebruikt als noodoplossing in ontwikkelingslanden. Het zou de allereerste keer zijn dat ze in Europa worden ingezet.



244 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Erik Snarevlis

    Mogen die een LEM zone binnen ?

  • Don Tessers

    De Engie Elektrabel CEO beweerde afgelopen week dat de onderhoudswerkzaamheden aan Doel en Tihange nog voor de winter snel zouden zijn opgelost. Zulke mensen vertellen iets om de gebruiker te misleiden. Ze gaan het nooit halen, tevens zijn de scheuren en gebreken in het beton groter dan wordt vermeld. En nu moet er beroep worden gedaan aan het buitenland die over drijvende energiecentrales beschikken. Het zegt genoeg over de groeiende paniekacties.

  • Marc Pauwels

    Milieuvriendelijk met al die schoorstenen die zwarte roetpluimen de lucht in sturen. Oostende zal er zwart uitzien.

  • Ian Vandenbossche

    Missch gaat die liggen in de haven van Antwerpen. Bij de ‘lage emissiezone/hoge inkomstenzone’ van bart de wever.

  • Peter Brokken

    Zie hier komt de stoomboot uit Spanje weer aan. Ik vraag mij af... Hoe vervuilend deze stoomboten wel niet zijn. De groenen, den Tommelein, Benneken Wets,... Vinden dit niet erg, zolang de benzine en diesel maar goed blijven opslaan.