Ga naar de mobiele website
^ Top

Belg fietst vaker naar het werk... bij goed weer en als de infrastructuur het niet laat afweten

Het aantal Belgen dat met de fiets naar het werk gaat, steeg van 7 procent in 2010 naar 16 procent vorig jaar.
photo_news Het aantal Belgen dat met de fiets naar het werk gaat, steeg van 7 procent in 2010 naar 16 procent vorig jaar.
Steeds meer Belgen verkiezen de fiets boven de auto om naar het werk te gaan. De wagen was vorig jaar goed voor 56 procent van de woon-werkverplaatsingen, terwijl dat in 2010 nog 71 procent was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd.

De trein en de fiets wonnen terrein en stegen respectievelijk van 6 naar 10 procent en van 7 naar 16 procent. Maar wat de fiets betreft, is er nog heel wat groeimarge, zo blijkt uit de redenen om de fiets thuis te laten: de weersomstandigheden, de verkeersonveiligheid en de fietsinfrastructuur die te onveilig of in slechte staat is.

"De veiligheid van fietsers moet een prioriteit zijn voor het bereiken van een 'modal shift', vooral met de komst van de elektrische fiets, die sneller is, maar ook gevaarlijker", zegt Julien Leblud, onderzoeker bij Vias. Mensen die met een elektrische fiets rijden, geven aan dat zij gemiddeld drie keer meer geconfronteerd worden met een gevaarlijke situatie dan automobilisten.

De veiligheid van fietsers moet een prioriteit zijn voor het bereiken van een 'modal shift', vooral met de komst van de elektrische fiets

Julien Leblud, onderzoeker bij Vias

Ook voor korte verplaatsingen (tussen 1 en 2 kilometer) boet de auto aan populariteit in: van 53 procent in 2010 naar 32 procent in 2016. De Belgen verplaatsen zich steeds vaker te voet (39 procent tegenover 27 procent) of nemen de fiets (21 procent tegenover 18 procent).

Toch wordt de wagen nog in de helft van de gevallen gebruikt voor korte verplaatsingen van minder dan 10 kilometer, en in 23 procent van de gevallen voor verplaatsingen van minder dan 5 kilometer, vooral om te winkelen.

BIVV heet voortaan Vias

Vandaag kondigde het BIVV aan dat het van naam verandert. Voortaan heet de organisatie Vias Institute. Zoals al eerder werd aangekondigd, ligt de focus naast verkeersveiligheid ook op mobiliteit en maatschappelijke veiligheid.

In de video hieronder worden voor die nieuwe competenties de eerste projecten voorgesteld.




21 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Van John

    Definieer goed weer aub.ik fiets graag bij 12gr naar het werk ja maar bij 20-25gr is het veel te warm en kan je mijn tshirt uitwringen

  • jeff De Boeck

    Ik wil 's morgens rustig en warm in mijn auto zitten . Rustig muziekje en koffie . Gezellig. Niet moe , nat , koud , gefrustreerd , bezweet en sjagrijnig op mijn werk aankomen .

  • Yvan Kortrijk

    De "mooi-weer-rijders" zeker. Dat fenomeen zit ook bij een deel van de motorrijders. Met veel tamtam de tweewieler uithalen; maar bij de eerste druppel regen kruipen ze terug in de auto. Ik rij zelf 30 km ww-verkeer met de motor, ongeacht het weer.

  • Kris Matheuse

    Infrastructuur : in Nl rijd je met een koersfiets naar het werk, in België met de mtb in de hoop dat je niet bij de x aantal verkeersdoden per dag in BE hoort

  • Nick Blomme

    Ik probeer 1 dag in de week naar mijn werk te gaan vanuit Bredene nr Brugge. Heerlijke rit. De infrastructuur is voor 96% in orde. Maar enkele minpuntjes in Brugge. Maar voor de rest...optimaal

Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug