Bel-me-niet-meer-lijst telt al 1,2 miljoen Belgische telefoonnummers

vzw DNCM
In 2017 zijn meer dan 200.000 Belgische nummers toegevoegd aan de bel-me-niet-meer-lijst. Dat meldt minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V). Via de bel-me-niet-meer-lijst kunnen consumenten en bedrijven aangeven dat ze niet willen gebeld worden voor reclame.

De centrale bel-me-niet-meer-lijst werd in juni 2015 in het leven geroepen. Alle ondernemingen die via telefoon reclame maken of klanten ronselen via telefoon zijn bij wet verplicht de nummers op de lijst over te slaan. In 2017 kamen er 204.982 nieuwe nummers op de lijst (94.400 vaste nummers en 110.582 gsm-nummers). In totaal telt de lijst intussen meer dan 1,2 miljoen Belgische telefoonnummers.

"We zien een sterke toename van het aantal mensen die niet willen opgebeld worden voor reclame", zegt bevoegd minister Kris Peeters. "Telefonische marketing wordt vaak als opdringerig beschouwd. De bel-me-niet-meer-lijst biedt consumenten en bedrijven de kans om duidelijk aan te geven dat ze niet wensen opgebeld te worden voor commerciële doeleinden".

Zelfstandigen

Volgens Peeters gaan de meeste bedrijven correct om met de lijst. Bedrijven die dat niet doen, worden aangepakt. Zo sloot de Economische Inspectie in 2017 met 12 bedrijven die de lijst niet respecteerden een minnelijke schikking af. Het gemiddelde bedrag van die schikkingen was bijna 2.000 euro.

Het niet naleven van de lijst gebeurt volgens Peeters niet altijd met kwade wil. Sommige kmo's en zelfstandigen voeren zelf eigen telemarketingcampagnes en bij hen is de lijst niet goed bekend. De vzw DNCM (Do Not Call Me), die de lijst beheert, organiseert daarom informatiecampagnes voor deze ondernemingen. Binnenkort wordt een nieuwe campagne gelanceerd. 




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yvan Lissens

    dirk van melle: Kan best zijn, maar ik betaal geen telefoonabonnement om reclame te ontvangen. Als ik hoor dat het een callcenter is, gaat gewoon de telefoon op de haak. Enkel de gasten van "I am from Microsoft", die mannen vind ik altijd wel hilarisch. paul van de velde heeft een punt, tv kijken zonder reclame, ik heb er best een paar euro voor over. Zolang kijk ik wel mijn goesting op het Internet en Netflix

  • dirk van melle

    Tijdje in callcenter gewerkt, lijsten worden gewoon genegeerd. Toch eraan herinneren dat mensen die je opbellen ook gewoon maar hun job proberen goed te doen. Het aantal onbeschofte boeren die je als call-agent aan de lijn krijgt is niet te tellen! Zo'n telefoontje kan je ook vriendelijk afhandelen, maar daar is vlaanderen te boertig voor!

  • paul van de velde

    Een telecom bedrijf dat met uitstel de zenders aanbiedt zonder reclame kan volgens mij rekenen op een fantastische toekomst en winst omdat we het moe worden om om de 10 minuten een blok reclame van 5 minuten voorgeschoteld te krijgen. Wie doet er mee?

  • Jozef Van Buynderen

    Is het ook mogelijk om te voorkomen dat je gebeld wordt door privé nummers (nummers waarvan de opbeller niet wil dat je weet wie hij is).

  • Ivan Willems

    Bij mij niets anders, twee, drie keer per maand. Dus, een dikke flop. Niks meer, niks minder. Peeters zou eens moeten weten!!!