Autobusfabriek Van Hool in Macedonië ingehuldigd

BELGA
Autobusfabrikant Van Hool uit Koningshooikt bij Lier heeft vandaag zijn nieuwe fabriek in Skopje officieel ingehuldigd, in aanwezigheid van de Macedonische premier Nikola Gruevski. De nieuwe site, de eerste van Van Hool in het buitenland, is goed voor een investering van 25 miljoen euro.

De productie op de nieuwe site ging reeds in juli 2013 van start, en ondertussen bouwde het 430-tal werknemers in Macedonië al 125 bussen. Dit jaar moeten dat er 300 zijn, in 2015 zowat 500 bussen. Het personeelsbestand in Skopje zal daarvoor opgetrokken worden tot een 600-tal mensen.

Hoge loonkosten
De fabriek in Macedonië was voor Van Hool noodzakelijk om een grote Amerikaanse bestelling van 500 bussen (300 standaardbussen en 200 bussen met hoge toegevoegde waarde) te kunnen binnenhalen. "Het was van bij het begin duidelijk dat wij de standaardbussen van die bestelling niet in België konden bouwen", zegt CEO Filip Van Hool. "De kostprijs voor het bouwen van een serie standaard-coaches was, vooral omwille van de hoge loonkosten, te hoog."

Het gunstige investeringsklimaat in Macedonië, samen met de arbeidsvoorwaarden (een werknemer in Macedonië kost 4 euro per uur, nvdr.) en de technische competenties en motivatie van de werknemers daar, waren voor Van Hool doorslaggevend om te investeren in het Balkan-land.

Het familiebedrijf Van Hool werd opgericht in 1947 en bouwt bussen voor voornamelijk de Europese en Amerikaanse markt. Het bedrijf stelt ruim 4.000 mensen tewerk, van wie het grootste deel in Koningshooikt en in Bree.

Nieuw type
Autobusbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier heeft vandaag een nieuw type standaardbus aangekondigd voor de Europese markt en andere nieuwe markten. Het nieuwe type krijgt de modelnaam EX en zal vanaf het vierde kwartaal gebouwd en in 2015 gecommercialiseerd worden. Van Hool wil het eind september voorstellen tijdens de internationale IAA-beurs in het Duitse Hannover.

Aanvankelijk werd er gezegd dat in Skopje enkel standaardbussen voor de Amerikaanse markt gebouwd zouden worden. "Maar de nieuwe vestiging biedt op korte termijn meer opportuniteiten", aldus CEO Filip Van Hool. "We volgen de evolutie van de bus- en coachmarkt op de voet en zijn ervan overtuigd dat voor een bepaald type standaardcoach nog heel wat opportuniteiten zijn in Europa en andere gebieden."

Van Hool maakt zich sterk met het nieuwe type bus markten te kunnen aanboren "die voor ons tot voor kort quasi onbereikbaar waren". "Het voertuig situeert zich in het lagere segment van de internationale bus- en coachmarkt en moet kostenefficiënt gebouwd worden om concurrentieel te kunnen zijn. Voor het meer gespecialiseerde werk met hoge toegevoegde waarde blijft de fabriek in Koningshooikt uiteraard de uitgesproken vestiging", aldus de CEO.

Onderzoek, ontwikkelng en verkoop van de EX zullen integraal in Koningshooikt gebeuren.