Auto's worden steeds langer: zelfs tot 5 meter

De nieuwe BMW X7 is maar liefst 5 meter lang.
BMW De nieuwe BMW X7 is maar liefst 5 meter lang.
Bijna elk nieuw automodel dat op de markt komt, is groter dan zijn voorganger. Binnenkort komt de BMW X7 op de markt en die is met zijn vijf meter nog groter dan zijn voorgangers. Veel langer mogen auto’s echter niet worden, want ze zijn moeilijk te rijmen met de emissie-eisen en kunnen nu nog maar net in parkeerplaatsen.

Na de X1, de X3 en de X5 pakt BMW in maart uit met de X7, een gigantische SUV. De auto zal zeven personen kunnen vervoeren en zal waarschijnlijk meer dan 100.000 euro kosten. Bovendien zal de wagen maar liefst vijf meter lang zijn, dat is zeventien centimeter langer dan de huidige grootste SUV in het gamma.

De tendens dat auto’s steeds groter worden is niet enkel bij BMW merkbaar. De meest verkochte wagen in België bijvoorbeeld, de Volkswagen Golf, is nu 4,29 meter lang. De Golf is daarmee tien centimeter langer dan tien jaar geleden.

Emissie-eisen

De tijd van de kleine auto’s ligt achter ons, zelfs de kleinere modellen worden groter en zwaarder. Dat bevestigt ook Mark Pecqueur, docent autotechnologie. “Het wordt ook moeilijk voor constructeurs om dat te combineren met de emissie-eisen. Een zwaardere auto vraagt meer energie om in beweging te brengen. En als we nu nog eens dertig procent onder de CO2-uitstoot moeten komen, dan wordt dat moeilijker met een zwaardere auto.”

Ecologisch is de X7 dan ook niet. De reus stoot met zijn 205 gram per kilometer dubbel zoveel CO2 uit als een gewone personenwagen.

“Te kleine parkeerplaatsen”

Veel groter dan de X7 moeten auto’s trouwens niet meer worden. Parkeerplaatsen bijvoorbeeld, zijn vandaag maximaal 2,5 meter breed en de Belgische parkeerfederatie laat weten dat het die plaatsen niet zal aanpassen. Volgens experts kan enkel de komst van meer elektrische wagens de trend van steeds groter wordende auto’s keren. Dat denkt ook Pecqueur: “Nu zie je dat er ook wel kleinere auto’s komen. Zo komt volgend jaar de Micro Lino op de markt, een klein elektrisch autootje. En dat zal uiteindelijk de toekomst worden.”




24 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Berk Van Pelt

    Daar liggen de toekomstige eigenaars niet wakker van. Status is belangrijk voor hen . De rijken worden rijker en de armen armer. Dat is met auto's net hetzelfde.

  • Berk Van Pelt

    De toekomstige eigenaars liggen hier niet wakker van ....het is niet meer of minder dan status . De rijken worden rijker en de armen armer...das met auto's niet anders .

  • Hans Plas

    Op veel plaatsen is de keuze: ofwel met 2 wielen op de borduur staan en een boete riskeren, ofwel wettelijk parkeren en je zijspiegel riskeren, en nooit teweten komen wie die eraf gereden heeft.

  • Freddy De Vos

    Nog meer uitstoot!

  • raf peeters

    Zo'n wagens zijn alleen goed vol krassen en blutsen terug te vinden op de parking , interesseert mensen niet dat er een bak van meer dan 100000€ naast hem staat als ie wil uitstappen en geen plaats heeft en veelal knallen ze de deur in de zij flank.