Antwerpse taxi's moeten tegen 2025 overschakelen op alternatieve energie

thinkstock
Het stadsbestuur van Antwerpen heeft beslist dat vergunde taxi's tegen 2025 moeten overschakelen op alternatieve energie. Dat zegt De Tijd woensdag en schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) bevestigt het nieuws. Voor nieuw vergunde taxi's gaat de regel al op 1 januari 2018 in. De taxisector vraagt steunmaatregelen, maar Kennis wil alleen de nodige infrastructuur voorzien en geen financieel duwtje in de rug geven.

Momenteel zouden in Antwerpen slechts twee van de 450 taxi's op elektriciteit rijden. Te weinig voor een stad die al jaren aan een duurzaam eigen wagenpark werkt en dit jaar nog een lage-emissiezone invoerde in de binnenstad, redeneert het stadsbestuur. De taxibedrijven zullen kunnen overschakelen op plug-inhybrides of een aandrijving op elektriciteit, brandstofcellen, waterstof of cng (aardgas).

Ongerustheid

"De nieuwe regelgeving is doorgesproken met de taxisector en de twee grootste bedrijven zijn al volop aan het experimenteren met voertuigen op alternatieve energie", stelt schepen Kennis. Er heerst echter ook ongerustheid, vooral bij kleine taxibedrijven die vrezen dat de hogere kostprijs van een groener voertuig de rendabiliteit ondermijnt.

Steunmaatregelen

De sector vraagt daarom steunmaatregelen zoals meer (snel)laadpalen, subsidies voor aankopen of vergoedingen per gereden kilometer. Kennis belooft alleen voor meer laadpalen te zorgen. Wat de kostprijs betreft, wijst hij erop dat de sector volop aan het evolueren is en er weldra goedkopere voertuigen worden verwacht.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • René Lenaerts

    Gaat Uber ook meedoen?

  • Erik bernard

    Goed voorstel, maar dan moeten deze taxi's in de zomer wel hun airco aanzetten iets dat een taxivoerder aan de Grote Markt te Antwerpen enkele maanden geleden weigerde , met als reden "dan is de batterij te vlug plat" . Geen airco in een taxi op warme dagen is nu voor mij ANDERE Diesel-taxi nemen .

  • Erwin Stok

    Ik vind die heisa rond electrische- en vervuilende auto's wel overdreven! Doch zou men niet beter werk maken om er eerst voor te zorgen dat al die doelstellingen wel kunnen voorzien worden op voldoende plaatsen om die voertuigen op te laden. Misschien ook eens kijken om die voertuigen via inductie op te laden, i.p.v. de zwakke schakel nl. de oplaadkabel, die niet tegen vandalisme beschermd is.

  • armand mudah

    waarom staat lpg daar niet bij ? dat word nu in de rafinaderij afgefakkeld laat er autos op rijden dat is dan totaal neutraal , want of het nu in de rafinaderij of in de autos verbrand word de uitstoot blijjft dezelfde integendeel ze daalt want de lpg auto verbruikt geen andere brandstof

  • foexie De Vos

    En onze Bart en alle stadspersoneel/diensten rijden natuurlijk ook allemaal op gas of elektriciteit vanaf volgend jaar om het goede voorbeeld te geven