Ga naar de mobiele website
^ Top

Antwerpse rederijen trekken aan alarmbel

Photo News
Zonder Saeftinghedok zal de Antwerpse haven niet langer in de Champions League spelen. Dat zeggen de internationale containerrederijen die Antwerpen vandaag in een open brief in De Tijd.

De internationale rederijen zetten steeds grotere schepen in om hun kosten te drukken. De concurrentie tussen de Europese havens om die rederijen als klant binnen te halen is bikkelhard.

Rotterdam breidde enkele jaren geleden zijn haven fors uit voor de aanleg van die supergrote schepen. In Antwerpen is de beslissing over bijkomende containeroverslagcapaciteit nog niet genomen.

"Er liggen acht scenario's op tafel, maar het enige goede is een Saeftinghedok", zegt de Antwerpse Scheepvaartvereniging in een brief. "Zonder dat dok zal Antwerpen verpieteren tot de middelmaat van de Europese havens."

Tegen de geplande uitbreiding van de Antwerpse haven op Linkeroever lopen al jaren procedures van actiegroepen. Om uit de impasse te geraken besliste de Vlaamse overheid vorig jaar dat alle betrokken partijen voorstellen mochten uitwerken. Dat mondde uit in acht 'locaties'.

Kieldrechtsluis, Linkeroever, Haven van Antwerpen
Photo News Kieldrechtsluis, Linkeroever, Haven van Antwerpen
Meer over



7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • marc bolders

    We staan al 10 jaar stil, de vrachtwagens , het personeel en nu worden ze wakker . En dat na meer dan 10 jaar "het fornuis" Mag ik weerom lachen ? Parvenu's

  • Tom Faes

    In welk restaurant kunnen we afspreken en met hoeveel personen mogen we komen ? Wel moeten de rob en de koen er zeker bijzijn hé.

  • raf janssens

    De Waaslandhaven is nu al een verkeerschaos en nu wil men die chaos nog gaan vergroten?

  • Eric Loyens

    De bedrijven willen altijd maar meer en meer en de kost is voor de gemeenschap begin eens met een degelijke infrastructuur rond wat er nu is en niet altijd maar vernieuwen en de oudere kade te laten rotten om 1 € meer winst waar ze toch geen belastingen op betalen

  • Erik Weyn

    Zorg eerst maar dat de containertrafiek van en naar het deurgangdok deftig verloopt! Wat brengt het op om een nog grotere dok te bouwen als men met de containers geen blijf weet of niet bij de klant geraakt!

Meld een bug