Antwerpen stijgt naar vierde plaats in prominente fietsindex, maar organisatie roept politieke partijen op rol van fiets te erkennen

Klaas De Scheirder - ThinkSmart.be
De stad Antwerpen stijgt van plaats zeven naar vier in de Copenhagenize Index, een lijst waarin steden wereldwijd worden gerangschikt volgens hun fietsvriendelijkheid. Het is de beste plaats voor Antwerpen ooit. De organisatie looft Antwerpen om zijn reputatie als fietsvriendelijke stad en geeft goede punten aan drie peilers: “visionaire burgerinitiatieven, professionele expertise en actie vanuit het stadsbestuur”. Toch blijft er werk aan de winkel.

De uitslag werd vandaag bekendgemaakt op het internationale fietscongres Velo-City 2019, in de Ierse hoofdstad Dublin. De tweejaarlijkse index van 115 steden is een initiatief van het adviesbureau Copenhagenize Design Co. Antwerpen krijgt een score van 3,3/4 op infrastructuur, 3,3/4 op fietscultuur en een iets lagere 2,9/4 op ambitie.

De initiatiefnemers achter de index roepen de politieke partijen in Antwerpen dan ook op “om eindelijk de rol van de fiets als een modern en efficiënt transportmiddel te erkennen” en vraagt de fiets prioriteit te geven boven de auto. "Een blijvende inspanning om het fietsnetwerk te verbeteren zoals in het recente fietsplan vooropgesteld, is dringend nodig”, zo klinkt het. “Dit is erg duidelijk gemaakt door een aantal tragische ongevallen met vrachtwagens en auto's waarbij fietsers gewond raakten of om het leven kwamen.” 

De Copenhagenize Index, genoemd naar de Deense hoofdstad en ‘fietsparadijs' Kopenhagen, looft echter ook de initiatieven die sinds de vorige index twee jaar geleden zijn genomen. Zo is er in Antwerpen meer aandacht gekomen aan de verbetering van de kruispunten, verkeerslichtmanagement en het doel om op 95 procent van alle straten een zone 30 in te voeren. Ook zijn er meer fietsparkings bijgekomen aan de treinstations, en wordt er hard gewerkt aan fietssnelwegen in de regio. 

Ook is er aandacht voor Ringland, het project dat ijvert voor een overkapping van de Antwerpse ring, en de geplande nieuwe fietsbrug over de Schelde. “Er is mogelijk geen enkel beter voorbeeld van hoe Antwerpen de transitie doorvoert naar een 21ste-eeuwste stad dan de recente aankondiging van een echte fiets- en voetgangersbrug over de Schelde, een gigantisch belangrijke symbolische beslissing.”

Op plaats 1 in de index staat - zoals steeds - Kopenhagen zelf. De top-3 wordt vervolledigd door de Nederlandse steden Amsterdam en Utrecht. In de top-10 ook drie Franse steden (Straatsburg op plaats 5, Bordeaux op 6, Parijs op 8), Oslo (7), Wenen (9) en Helsinki (10).

Laenen



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bert Willems

    Beste Patrick, iedereen beboeten die fouten maakt. En ja, ik zou heel graag belastingen betalen voor het gebruik van de fiets. En ja, ik woon op het platteland en ik heb 2 wagens en ik betaal me nu al blauw aan belastingen.

  • patrick keyser

    aan bert willems, gaat u ook voor je fiets te parkeren en wegenbelasting betalen? Voor mij ok,en de wegcode naleven en vooral de voetgangers respecteren als de echte zwakke weggebruiker.Dus als echte zwakke weggebruiker zeg ik beboet de fietsers zoals autobestuurders. Waarvan akte!

  • Bert Willems

    Als de autobestuurders nu nog zouden weten dat er nog weggebruikers zijn, dan zou dat goed zijn. Want rode lichten tellen voor hun niet, voorrang van rechts ook niet, als er een put in de weg is rijden ze over het voetpad, op zebrapaden worden voetgangers weggemaaid. En dat is zo in heel Belgie, de auto is de baas op straat.

  • Albert Hendrix

    Als de fietsers nu nog zouden weten daar er nog andere weggebruikers , zou goed zijn. Want rode lichten tellen niet voor hun,voorrang van rechts ook niet; voetpaden worden gebruikt als fietspad ook de zebrapaden voor voetgangers worden gebruikt. 1 richting fietspad word voor hun automatisch een 2 richting fietspad.Liggen er kasseien op straat rijden ze op de voetpaden . En dit is zo in heel Antwerpen fietsers zijn de baas op straat.

  • Bert Willems

    Nu moeten de politici nog begrijpen dat de auto niet meer thuis hoort in onze maatschappij. Een volledig ban van de auto lijkt mij dan ook niet onmogelijk. Weg met de vervuilende autobestuurders !