Amper 1 op de 4 trajectcontroles in Vlaanderen werkt

Beeld ter illustratie.
Benny Proot Beeld ter illustratie.
Van de 302 trajectcontroles langs Vlaamse wegen zijn er maar 76 operationeel. Dat is amper 1 op de 4. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Bert Maertens (N-VA) en Annick Lambrecht (sp.a). Volgens Peeters ligt het probleem op federaal niveau. Daar laat de beloofde nieuwe databank al jaren op zich wachten. Peeters zegt dat ze al meermaals tevergeefs bij federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) heeft aangedrongen op een oplossing. 

In de strijd tegen snelheidsovertredingen kiest Vlaanderen al jaren voor trajectcontroles in plaats van flitspalen. Trajectcontroles worden gezien als efficiënter omdat ze toelaten de gemiddelde snelheid over een langer traject te controleren. Maar om effect te hebben, moeten de trajectcontroles natuurlijk wel werken. En daar wringt op veel plaatsen het schoentje. Van de 302 trajectcontroles die Vlaanderen heeft geplaatst of nog plant, zijn er maar 76 echt operationeel. "Daarnaast zijn er 81 technisch klaar maar kunnen niet ingezet worden, 66 zijn er in uitvoering en 79 in voorbereiding", zegt minister Peeters.

Dat er maar een kwart van de trajectcontroles effectief werkt, heeft volgens de Open Vld-minister te maken met de aanhoudende problemen met de beloofde federale databank. In de beginfase (2016-2017) werkte Vlaanderen volgens Peeters nog met een eigen systeem, maar in 2017 heeft de federale overheid gevraagd om alles te centraliseren in één nationale databank, meer bepaald het AMS-systeem of ANPR Management System. "Dat systeem moest er zijn in mei 2018, maar laat nog steeds op zich wachten", zegt Peeters. Volgens Peeters heeft ze de kwestie al meermaals aangekaart bij de federale diensten en bij federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). "Mijn laatste brief aan minister De Crem dateert nog van 1 juli", dixit Peeters. In die brief wordt volgens haar nog eens aangedrongen op een snelle oplossing. 

N-VA-parlementslid Bert Maertens suggereert om de kwestie desnoods te agenderen op het Overlegcomité als een federaal antwoord zou uitblijven. Sp.a-parlementslid Annick Lambrecht vindt het "totaal onbegrijpelijk" dat het dossier geblokkeerd zit. "Snelheid is de grootste killer in het verkeer. De toestellen zijn er. Dan is het frustrerend en onbegrijpelijk dat dat probleem niet wordt aangepakt", aldus Lambrecht.

Lees ook: IN KAART. 121 nieuwe trajectcontroles in werking in Vlaanderen




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Manfred Verdonck

    Hier op de N16 te Bornem kunnen we nog een trajectcontrole gebruiken. Toegelaten snelheid 90 km/u, werkelijke snelheid 105 km/u. 1 keer per maand staat er een flitser op de gekende plaats. Effect = 0. Minister lydia Peeters stelt via haar kabinet In een schrijven dat er geen probleem is. De politici zouden zich moeten schamen en excuseren bij de ouders van alle verkeersslachtoffers.

  • Sven Goris

    De snelkheid op zich is NIET de grootste killer; da's onverantwoordelijk rijgedrag en snelheid is daar slechts onderdeel van. Snelheid verergert de gevolgen maar is niet alleen en/of altijd enkel een oorzaak.

  • stefan crama

    Heeft al lang niets meer met verkeersveiligheid te maken, vooral als je ziet waar ze deze dingen soms plaatsen.

  • Peter Van Den Bossche

    Nog een materie waar federale en gewestelijke regeringen niet samenwerken en de bal naar elkaar blijven terugkaatsen. Had ik in de privë met dergelijke mentaliteit moeten werken, had men mij terecht ontslagen. Ik neem dit mee naar de volgende verkiezingen want we zijn het beu, dit wanbeleid.

  • robi smet

    Het voordeel van veel regeringen dan kan je het op elkaar steken