Allereerste minimale dienstverlening bij spoorstaking overwegend positief onthaald

Photo News
De minimale dienstverlening bij het spoor, die vorige week tijdens de 48 urenstaking van de socialistische vakbond ACOD Spoor voor het eerst werd geactiveerd, krijgt een positieve evaluatie. "Het blijft een noodoplossing, maar de treinen die we hadden aangekondigd, hebben ook effectief gereden", vat men bij spoorwegmaatschappij NMBS samen. "Dit is veel duidelijker voor de reizigers."

In de aanloop naar de staking moesten duizenden medewerkers van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel laten weten of ze zouden werken of niet. Op basis daarvan werd een vervoersaanbod uitgewerkt. Concreet reed op vrijdag 29 juni ongeveer een op de drie treinen in vergelijking met een normale dag, en zaterdag de helft. "Het globale assessment is positief, al zijn er altijd zaken die we kunnen verfijnen, zowel intern als extern", luidt het bij de NMBS. 

Werkpuntjes

Voor reizigersorganisatie TreinTramBus is de minimale dienstverlening een verbetering, omdat de reizigers beter weten waar ze aan toe zijn. "De oefening is volgens ons redelijk goed verlopen. De minimale dienstverlening kan dus functioneren, ondanks wat er in het verleden allemaal is rondgebazuind over de veiligheid, en dat mensen zouden vechten voor een plaatsje op de trein", aldus voorzitter Stefan Stynen. 

Er werden echter ook een aantal werkpuntjes genoteerd. Zo reed er volgens Stynen geen enkele klassieke trein over de grens met Duitsland, met name tussen Verviers en Aken. Ook werden enkele treinen toch geschrapt, hoewel ze op het rijschema stonden. "Dat is bijvoorbeeld een probleem als het de laatste trein van de dag is", zegt Stynen.

Tevreden minister

Ook bij spoornetbeheerder Infrabel is de evaluatie positief. "De seinhuizen waren 100 procent operationeel, en we hebben kunnen anticiperen om onze klanten, de spoorwegmaatschappijen, te allen tijde te kunnen informeren", aldus woordvoerder Frédéric Petit. 

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) had vrijdag al gezegd dat hij "als minister tevreden is dat hij die wet heeft laten goedkeuren". Ook vandaag blijft hij erbij dat met de minimale dienstverlening de reiziger zijn reis beter kan plannen, zonder dat het stakingsrecht wordt aangetast.

De vakbonden zijn het met dat laatste niet eens. Zij zijn naar het Grondwettelijk Hof gestapt tegen de minimale dienstverlening, omdat ze vinden dat die het stakingsrecht net aantast.

"Noodoplossing"

Ondanks de positieve evaluatie, blijft de minimale dienstverlening een "noodoplossing", benadrukt de NMBS. "Het is en blijft een beperkter aanbod dan wat het zou moeten zijn. We hopen dat we het systeem niet te vaak nodig zullen hebben."

De kans lijkt nochtans reëel dat er volgende week alweer gestaakt wordt. De kleinere bonden OVS en ASTB hebben allebei een aanzegging ingediend, telkens voor 48 uur. De data sluiten naadloos op elkaar aan, waardoor er mogelijk vier dagen aan een stuk (van 10 juli om 3.00 uur tot 14 juli om 3.00 uur) opnieuw een minimale dienstverlening zal zijn.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Carolien bellis

    Was een goede regeling. Wij moesten in Brussel zijn en we zijn er gemakkelijk geraakt. Ook vrienden van ons zijn er goed eentje met wat vertraging maar het ging nog! Minimale dienstverlening is heel goed! Goed plan NMBS!

  • Benny Deridder

    Maak van de minimale dienstverlening de normale dienstverlening en smijt bijgevolg al de overbodige stakers buiten.

  • Ramon Simon

    Omdat er geen volk was. En wat met al die mensen die er niet geraakten? Misschien is het goedkoper om 2 op 3 treinen af te schaffen? Weet je waarom mensen lastig zijn als het spoort staakt? Omdat dit een echte job is die maatschappelijk belangrijk is.

  • mike dierickx

    De minimale dienst verlening heeft goed gewerkt voor mij die dag. Ik was goed op hoogte van wat me te wachten stond en heb mijn bestemming met zo goed als geen extra tijd of hinder kunnen bereiken. Als je dan toch geen stakingen kan vermijden, dan is dit de beste oplossing voor de reizigers. Een pluim voor de gene die vrijdag en zaterdag de dienst planningen hebben gemaakt.

  • jan van dessel

    NMBS terecht tevreden, net zoals iedereen die afhankelijk is van de trein om te kunnen gaan werken.