Alle wegblokkades van truckers zijn opgeheven

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
Alle wegblokkades van vrachtwagenbestuurders werden intussen opgeheven. Dat meldt de Federale Politie aan VTM NIEUWS. Eerder had minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) beslist dat de politie mocht ingrijpen. "We zullen eerst vragen om weg te gaan. Als dat niet gerespecteerd wordt, zullen we tussenkomen." Dat bleek achteraf niet nodig, want intussen is de ordedienst voorbij en zijn er geen blokkades meer.

Niet alleen Wallonië heeft last van de blokkades van boze vrachtwagenchauffeurs, ook op de Vlaamse wegen voeren ze nu actie. Ze protesteren daarmee tegen de invoer van een kilometerheffing. De E40 van Brussel naar Gent werd vanmorgen versperd door een traag rijdende blokkade, en de chauffeurs kondigden nog meer acties aan. Op een persconferentie bevestigde Jan Jambon dat de vrachtwagenbestuurders het bevel krijgen de blokkades op te heffen.

De federale fase van het crisisplan werd afgekondigd na de acties van vrachtwagenchauffeurs tegen de kilometerheffing. Die afkondiging betekende dat de federale politie om 16.00 uur de opdracht kreeg de blokkades op te heffen. Dat meldde minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) tijdens een persconferentie na een vergadering op het Crisiscentrum in de voormidddag met de vijf Waalse provinciegouverneurs.

"Desnoods vrachtwagen in beslag nemen"
Vrachtwagenchauffeurs die de weg blokkeren, kregen het bevel de weg vrij te maken. "Gaan ze daar niet op in, dan zullen ze onmiddellijk tussenkomen. Dat zal gebeuren met maatregelen in verhouding met de problemen die zich voordoen." Een eerste maatregel is het opstellen van een pv, vervolgens het rijbewijs intrekken voor 15 dagen, een takeldienst opvorderen of ten slotte de vrachtwagen in beslag nemen.

Op 14 april staat een nieuw onderhoud gepland tussen de sector en de Waalse regering. "Tot dan heeft de sector beloofd geen acties te voeren", aldus Jambon. "De acties die we nu zien, zijn wilde acties en zijn onaanvaardbaar. Ze leidden tot problemen die een impact hebben op de hele samenleving: voor de hulpdiensten, maar ook de bevoorrading van winkels en benzinestations."

Jambon betreurt ook dat er zoveel politie-inzet nodig is om de acties te beëindigen. "We mogen niet vergeten dat we nog in fase 3 zitten."

belga

Problemen E40

Rond 8.30 uur verzamelde een vijf- tot tiental vrachtwagens zich op de E40 richting Gent. De vrachtwagens stonden eerst even stil op de snelweg, maar reden daarna in groep traag over de snelweg. Een ploeg van de wegpolitie kwam ter plaatse, aldus het Vlaams Verkeerscentrum.

De vrachtwagens reden traag over de rijstroken, waardoor andere bestuurders hen niet voorbij konden. In de andere richting ontstond een kijkfile ontstaan. Het tijdverlies bedroeg omstreeks 9.15 uur in beide richtingen ongeveer een uur, zo werd vernomen bij het Vlaams Verkeerscentrum.

Rond tien uur bereikten de vrachtwagens wel Affligem, waar ze de afrit namen en daar het verkeer hinderen. De snelweg was daardoor weer even vrij, maar even later vertrokken ze opnieuw richting Brussel. Intussen is de weg overal vrij en is er geen hinder meer op de E40. Volgens laatste berichten zouden ze nu naar Nijvel rijden.

"Maar we zijn niet de enige actievoerders", klinkt. "Op verschillende plaatsen in Vlaanderen wordt hetzelfde gedaan en het aantal acties zal in de loop van de dag stijgen. Waar we die houden, zeggen we niet." Eén van de chauffeurs denkt dat er in Vlaanderen nog geen acties waren omdat hier het laagste tarief toegepast wordt.

Verbod van gouverneur
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is niet te spreken over de acties van vrachtwagenchauffeurs tegen de kilometerheffing. "Ik kan niet aanvaarden dat men uit een soort laattijdig protest tegen een correcte mobiliteitsmaatregel andere weggebruikers hindert en in gevaar brengt", aldus de minister in een reactie. Hij heeft aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon gevraagd om de federale politie te laten optreden en verbaliseren.

Weyts benadrukt dat de kilometerheffing "een correcte maatregel is die ervoor zorgt dat buitenlandse vrachtwagens mee betalen voor het gebruik van onze infrastructuur terwijl het vandaag enkel de Vlamingen zijn die betalen". Hij wijst er nog op dat de invoering van de kilometerheffing gepaard gaat met de afschaffing van de verkeersbelasting. Ook kan de heffing volledig worden ingebracht in de vennootschapsbelasting.

Truckers moeten op vraag van de gouverneur ook stoppen met acties op de snelwegen in Vlaams-Brabant.

Zo beginnen we de truckerblokkades te voelen

Tankstations zonder voorraden
Als gevolg van de wegblokkades door boze vrachtwagenchauffeurs kunnen sommige tankstations niet meer bevoorraad worden. Dat meldt Olivier Neirynck van Brafco, de Belgische federatie van brandstofhandelaars.

"De situatie verslechtert elk uur", aldus Neirynck. "Woensdag, op de middag, zal er geen benzine noch diesel zijn. Blijft de situatie voortduren, zal dat ook gevolgen hebben voor de stookolie, stelt Brafco. "Gelukkig zijn de temperaturen mild, want de voorraad is erg afgenomen."

De federatie voert momenteel geen gesprekken met de chauffeurs en wacht het resultaat af van de vergadering van de provinciegouverneurs, die sinds 8.30 uur vanmorgen plaatsvindt.

Ook vandaag zijn er nog steeds op verschillende plaatsen in Wallonië wegblokkades. De protesterende chauffeurs blokkeren onder meer de toegang tot de brandstofdepots in Henegouwen en Luik. Daardoor hebben meerdere tankstations in de omgeving problemen met de bevoorrading. "Vandaag kunnen we rekenen op de voorraad die nog in onze eigen depots aanwezig is. Maar als de blokkades blijven duren, zijn we genoodzaakt om brandstof in Antwerpen of Brussel te halen'', aldus Neirynck.

Bouwsector: "Werven liggen stil"
Volgens de Waalse vleugel van de Confederatie Bouw wordt ook de bouwsector getroffen door de kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april in voege is in België. Maar de protestacties tegen de heffing treffen de sector evenzeer, klinkt het. "Honderden werven liggen stil, miljoenen euro's aan omzet gaan elke dag in Wallonië verloren voor de sector."

Ook de timing is slecht, omdat april traditioneel een drukke maand is voor de sector. "De vele vertragingen op de werven zijn niet meer in te halen en zullen zich vertalen in een economisch nettoverlies voor de bedrijven."

Supermarkten: "Risico op rottende producten, lege rekken"
In het depot van warenhuisketen Carrefour in Nijvel dreigen door het protest van vrachtwagenchauffeurs grote voorraden producten te vervallen. "Dat zou een enorme verspilling zijn", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve.

Actievoerende vrachtwagenchauffeurs blokkeren het depot, waar onder meer verswaren liggen, al sinds zondag. Carrefour vraagt de autoriteiten om zo snel mogelijk in te grijpen. Grote problemen voor de bevoorrading van de winkels zijn er voorlopig nog niet. In het noorden van het land zijn er geen problemen, in het zuiden is het afhankelijk van winkel tot winkel. Vooral in de kleinere Express-winkels dreigen lege rekken, omdat die geen extra stock hebben zoals de grote hypermarkten.

Ook bij Colruyt zijn er nog geen grote problemen, al zou er best tegen het weekend een oplossing zijn voor de blokkering van de depots in Ollignies en Gellingen. "Daar liggen onder meer toiletpapier en dranken opgeslagen. Dat zijn producten waar er in de winkels een grote stock van is", zegt Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe. Colruyt werkt aan een "plan B" om winkels desnoods te bevoorraden vanuit andere centra.

Bij Lidl is er momenteel enkel nog een impact op de winkel in Erquelinnes, in Henegouwen vlakbij de Franse grens. Het distributiecentrum van Courcelles, dat dinsdag nog geblokkeerd was, is woensdag weer bereikbaar.

Beperkte impact is er ook bij Delhaize, waar volgens een woordvoerder sommige vrachtwagens hun bestemming niet konden bereiken. "Daardoor kunnen er in bepaalde winkels producten ontbreken, maar het personeel doet al het mogelijke om de rekken maximaal te vullen."

Comeos: "Verliezen lopen op in de tientallen miljoenen"
Comeos, de federatie voor handel en diensten, is tevreden dat de federale overheid gaat optreden tegen de blokkades van vrachtwagenchauffeurs. "Het is aan de lokale overheden om in te grijpen wanneer de openbare orde verstoord wordt", aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.

"We hebben talloze contacten gehad, onder meer met burgemeesters en gouverneurs, en er alles aan gedaan om hen te overtuigen om de blokkades te verbreken - zonder resultaat. Enkel waar de handelaar een bevelschrift had van de rechtbank, hebben burgemeesters de politie ingeschakeld. Dit is onbegrijpelijk: de blokkades waren immers een manifeste wetsovertreding", luidt het in een persbericht.

Comeos is tevreden dat de minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen en woensdagnamiddag het bevel heeft gegeven om de blokkades op te heffen.

De verliezen voor de handel lopen op in de tientallen miljoenen. "De voedselverspilling is enorm: honderden tonnen vers voedsel zijn niet meer consumeerbaar. Uit dit conflict moeten lessen getrokken worden: het is onaanvaardbaar dat eender welk economisch geschil een heel gewest dagenlang kan platleggen", aldus Dominique Michel.

BELGA
BELGA
BELGA
Photo News
photo_news
photo_news
photo_news

Urenlang aanschuiven

Vanochtend zijn er drie blokkades in de provincie Luik: op het rondpunt in Villers-le-Bouillet, op de N667 in Wandre en in Ougrée. In Waals-Brabant staat een filterblokkade op de R24, die zo de toegang tot de industriezone Nijvel-Zuid blokkeert.

In Henegouwen is de situatie gecompliceerd ter hoogte van de wisselaar van Froyennes op de E429, de wisselaar in Kain (E429 en E42) richting Frankrijk en die van Marquain (A8/A17) en de wisselaar 29 van Lessen op de E429. Andere blokkades zijn er op de in- en uitritten 'Dour' op de E19 en op de N53 in Beaumont, de N59 in de industriezone Feluy en op het rondpunt van Lobbes, de N40 op het rondpunt in Erquelinnes en de N7 op het rondpunt van Gellingen.

In de provincie Luxemburg staan er chauffeurs opgesteld in Bouillon (N83/N89). Het verkeer is verboden voor voertuigen minder dan 3,5 ton vanaf kilometerpaal 24 van de N89 in Bertrix, waarschuwt de federale wegpolitie. Enkel vrachtwagens mogen er passeren. Er staat 11 kilometer file. Het verkeer is ook verstoord op de N4 in Bastenaken (in beide richtingen) en het kruispunt tussen de N4 en de E25, net als op de N89 en E411 in Recogne. Verder staan er ook filterblokkades op de N4 in Marche, op de N63 in Marche en de E411 in Habay. Het verkeer richting Luxemburg staat stil.

In de provincie Namen zijn de N97 ter hoogte van Onhaye, het kruispunt tussen de N97 en de N40 in Philippeville, de N5 in Bruly, de E411 in Spontin en de N4 in Sinsin getroffen.

Sinds gisteren blokkeren boze truckers de toegang tot brandstofdepots in Wandre en Feluy. De petroleumhaven van Wandre is in de late namiddag vrijgemaakt. Dat meldt een woordvoerder van oliemaatschappij Total Belgium. Eerder op de dag had de rechtbank van eerste aanleg in Luik een dwangsom van 5.000 euro per uur en per chauffeur opgelegd indien de actievoerende vrachtwagenchauffeurs de toegang van de petroleumhaven van Wandre niet zouden ontruimen, dit na het verzoekschrift van Total.

"In Wandre werd de toestand kritiek, daarom hebben we beslist de gerechtelijke uitspraak te laten toepassen. Dat is vrij goed verlopen. Er is een gerechtsdeurwaarder gekomen, vergezeld door de politie", legt Pascal de Crem, woordvoerder van Total Belgium, uit.

De Total-woordvoerder voegt nog toe dat het bedrijf een gelijkaardig bevelschrift had verkregen voor de raffinaderij van Feluy (Henegouwen). Daar moest de procedure niet toegepast worden omdat er een akkoord werd gevonden om per uur een aantal vrachtwagens te laten buitenrijden. De raffinaderij zou woensdag ook vrij komen door de politieverordening van minister Jan Jambon, om alle blokkades op te heffen.

belga
Tom Vierendeels
Tom Vierendeels
Photo News
Photo News
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Gesprek met Waalse ministers

De Waalse ministers van Begroting en Openbare Werken, Christophe Lacroix en Maxime Prévot, zijn vandaag in gesprek met een groep van kleine transporteurs die zich verzetten tegen de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

De ontmoeting vindt plaats op het kabinet van minister Lacroix in Namen.
De kleine transporteurs vragen dat de facturatie van de kilometerheffing met een maand wordt uitgesteld en dat bepaalde wegen uit het tolnetwerk zouden gehaald worden. Tot nog toe hebben ze voor die eisen geen gehoor gekregen.

Intussen vraagt het Waalse MR-parlementslid Jean-Luc Crucke aan de Waalse regering om de heffing uit te stellen tot juni. Volgens het oppositielid heeft de regering de impact van de maatregel onderschat.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Bevel tot opheffing

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon heeft zonet in een persconferentie bevestigd dat het om wilde acties gaat. "Er was een overeenkomst dat er zeker tot 14 april geen acties zouden worden georganiseerd. De wilde acties van vandaag zijn onaanvaardbaar."

Jambon laat weten alles in het werk te stellen om de blokkades op te heffen. Vrachtwagenbestuurders zullen worden bevolen hun posten te verlaten. Als dat bevel niet wordt nageleefd, zal de politie onmiddelijk tussenkomen.

Jambon benadrukte dat maatregelen proportioneel en afgemeten zullen zijn. Hij liet nog weten het "betreurenswaardig" te vinden dat de politie hiervoor moet ingezet worden. Zeker in tijden waarin de terreurdreiging nog niet is geweken.

"De bevoorradingsproblemen waarmee ziekenhuizen, rusthuizen, politie... te maken krijgen, zijn onaanvaardbaar", zei Jambon.