Alle schermen op zwart en geen aankondigingen: treinen staan twintig minuten stil in Brussel door IT-panne

Mensen werden niet meer toegelaten op het perron.
Twitter Mensen werden niet meer toegelaten op het perron.
De informaticaproblemen bij het spoor zouden voorbij moeten zijn. Onder meer de omroepsystemen en informatieborden in de stations zouden weer operationeel zijn. De IT’ers van Infrabel konden de problemen rond 20.45 uur oplossen, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. “Alles zou weer moeten werken.” Door de informaticapanne, die rond 17 uur optrad, stonden treinen een twintigtal minuten stil in de noord-zuidverbinding. Daardoor raakte de avondspits fors ontregeld. Bovendien vielen de informatieborden en de omroepsystemen uit in vele stations, vooral in Vlaanderen, en waren de reisplanners niet meer up-to-date. 

Door het informaticaprobleem was het voor de reizigers in de Brusselse stations even helemaal in het duister tasten over het al dan niet rijden van hun trein. Op Twitter verschenen berichten van overvolle perrons in Brussel-Centraal en reizigers die achter een lint moesten wachten omdat het te druk werd en chaos dreigde.

Omstreeks 18.45 uur is de rust in Brussel-Centraal teruggekeerd. De informatieborden langs de perrons geven opnieuw de reistijden weer. Enkel het grote informatiebord in de vertrekhal blijft treinen aanduiden die al lang vertrokken zijn.

In het station is door de luidsprekers te horen dat de informaticaproblemen nog de hele avond voor hinder zullen zorgen. Enkele treinen kunnen mogelijk afgelast worden. Daardoor is het nog erg drummen op sommige treinen.

De medewerkers van Securail zijn aanwezig om de vragen van de pendelaars te beantwoorden en hen op de juiste trein te zetten. 

Ook vanuit Antwerpen kwamen meldingen van “defecte aankondigingsborden”.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Billiet

    Als er in luchthavens, ook in het buitenland, al eens de elektronica uitvalt met wat chaos tot gevolg, kan dit ook al eens gebeuren bij de spoorwegen (waaronder ook in het buitenland). Niettegenstaande het relatief antieke rollend materiaal blijft de NMBS een vrij betrouwbaar en goedkoop vervoermiddel (en neen...ik ben geen NMBS medewerker)

  • Albert Hendrix

    BELGIE op zijn best , tegen iedereen zeggen dat ze het openbaar vervoer moeten nemen en het openbaar vervoer loopt in de soep. Van Wilrijk naar Berchem 4 km heb ik met het wachten op de bus erbij 50 minuten over gedaan ;juist na de middag ,midden in de week.

  • danny janssens

    Yves Van Rossem deze regering wil juist het openbaar vervoer doen wegkwijnen.

  • Billy Valcke

    De trein,de lijn...ze lopen op vierkante wielen.

  • Yves Van Rossem

    Ik heb 4 jaar lang de trein genomen en heb in die periode ook zowat alles meegemaakt wat je kan verzinnen ... Onze regering wil ons meer en meer naar het openbaar vervoer duwen echter dit loopt totaal vierkant. Mocht het openbaar vervoer een kwaliteitsvolle dienstverlening kunnen aanbieden dan zou dit een goed alternatief zijn. Ik denk zelfs dat men heden nog niet 60% van de treinen op tijd weet te laten rijden en als men dan moet overstappen is dit een regelrechte ramp.