Alle overwegen krijgen sticker voor hulpdiensten en onderhoud

Copyright : Geert De Rycke
De 1.429 overwegen in België krijgen vanaf deze zomer een sticker met identificatiegegevens. Er gebeuren vaak ongevallen, en passanten kunnen aan hulpdiensten moeilijk de locatie doorgeven. Elke overweg krijgt daarom een nummer en locatiegegevens om interventies te vereenvoudigen.

Een vandaag gepubliceerd jaarrapport van Infrabel toont dat het aantal ongevallen aan overwegen de voorbije jaren is gedaald, maar het aantal slachtoffers niet. De spoorwegbeheerder wil de menselijke tol, in 2018 negen doden en drie zwaargewonden, verder terugdringen.

"Bij een incident aan een overweg is het cruciaal om snel te reageren om een aanrijding te vermijden", aldus Infrabel. "In de meeste gevallen kunnen de getuigen de exacte locatie niet bepalen voor de hulpdiensten. Zo gaat veel belangrijke tijd verloren.”

Bijna alle overwegen krijgen daarom een rode sticker, die alle nodige gegevens duidelijk toont. Daarop staan het nummer van de spoorweg, het nummer van de overweg, maar ook straatnamen en de gemeente. Met die informatie kan ook de verkeersleiding van Infrabel ingrijpen.

Elke sticker krijgt ook een QR-code, waarop het personeel van Infrabel met een smartphone nodige onderhoudswerken kan melden. Die informatie is niet bedoeld voor gewone passanten. Maar het geeft Infrabel wel bijkomende informatie over de staat van de overwegen in het land.

Dodelijk ongeval in Pont-à-Celles

Net vandaag gebeurde in het Henegouwse Pont-à-Celles nog een dodelijk ongeval aan een spoorwegovergang. Het ongeval vond plaats rond 7.30 uur vanmorgen. Een goederentrein botste er op een voetganger, die de aanrijding niet overleefde. 

Door het ongeval was het treinverkeer op lijn 117 tussen Manage en Eigenbrakel tijdelijk onderbroken. Er werden pendelbusssen ingelegd tussen Luttre en Manage.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dennis Andersen

    Beter zou zijn dat we middels een QR-code rechtstreeks kunnen bellen met de juiste dienst om een probleem te melden of er de gegevens mee door te kunnen sturen. Zelds een noodpknop aan elke overgang zou geen overbodige luxe zijn, verder voorzien van een camera om meteen op afstand de situatie te kunnen inschatten. Men kan wel camera's plaatsen om ons te beboeten, dan ook om de veiligheid te garanderen.