Al maandenlang sociale onrust bij skeyes: waarover gaat het nu weer?

De verkeerstoren van skeyes.
Dieter Nijs De verkeerstoren van skeyes.
Al maanden heerst er sociale onrust bij skeyes, het vroegere Belgocontrol. Het autonome overheidsbedrijf is al meer dan twintig jaar verantwoordelijk voor de veiligheid en begeleiding van het luchtverkeer in ons land, maar bleef de voorbije jaren niet gespaard van stakingen. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar werd er al vijftien keer gestaakt. Waarom zijn de luchtverkeersleiders al jaren ontevreden?

Ook bij Belgocontrol vonden de voorbije jaren herhaaldelijk stakingen plaats. Zo was er in april 2016 een staking die het vliegverkeer over België helemaal lamlegde, terwijl Zaventem nog herstelde van de terreuraanslagen. In november vorig jaar werd een naamsverandering aangekondigd, maar de oude problemen bleven duren. Zo blijft ook dit jaar het vertrouwen tussen de vakbonden enerzijds en de CEO anderzijds compleet zoek. De verwijten vlogen de afgelopen maanden geregeld over en weer.

Personeelstekort

Maar waarover gaat de discussie nu? Alles begint met het personeelstekort in luchtverkeersleidingscentrum CANAC in Steenokkerzeel. Door het tekort gebeurt het dat luchtverkeersleiders soms twaalf dagen op een rij moeten werken. Iets dat de CEO ontkent, maar dat zwart op wit op de uurroosters staat. Volgens het management is er ook geen personeelstekort, hoewel het in interne documenten van enkele jaren oud dat wel toegeeft.

Door het personeelstekort zijn er tal van andere prangende problemen. Zo klagen personeelsleden over het ouderschapsverlof. Bij de aanvragen daarvoor lapt skeyes verschillende wettelijke regels aan de laars. Er wordt maandenlang niet gereageerd, de aanvragen worden geweigerd of gewijzigd. De vakbonden legden het werk neer bij de nationale staking van 13 februari, ook nadien volgden er nog acties. Eind maart moest minister van Economie Kris Peeters (CD&V) twee sociaal bemiddelaars aanstellen om het conflict te ontmijnen.

Dwangsom

Eind april verplichtte een rechter skeyes om de luchtverkeersleiding te garanderen. Anders dreigde een dwangsom van 250.000 euro per uur onderbreking. De uitspraak kwam er nadat twee bedrijven actie op de luchthaven van Luik een kort geding hadden aangespannen. Daar ondervonden vooral cargomaatschappijen hinder van de acties van skeyes.

Vorige week werd dan, na tientallen acties van de luchtverkeersleiders, een sociaal akkoord bereikt dat onder meer iets moet doen aan de hoge werkdruk en de onderbemanning, maar dat werd alleen aanvaard door de socialistische vakbond. Die distantieert zich van de werkonderbreking van vandaag. De twee andere vakbonden - ACV-Transcom en de liberale VSOA - wezen het voorstel af en net zij tellen de meeste luchtverkeersleiders in hun rangen. Enkele maatregelen die volgens de directie in het akkoord staan: een arbeidsduurvermindering voor luchtverkeersleiders die een minimumaantal nachten presteren per jaar (van 35 uur naar 32 uur in Canac en de toren van Brussels Airport, en naar 30 uur in Luik); aanpassing van de nachtdienstregeling; invoering van een systeem van tijdsregistratie; en stand-byregeling voor nachten.

188.000 passagiers ondervonden al hinder

Het sociaal conflict bij luchtverkeersleider skeyes heeft de eerste vier maanden een zware impact gehad op de operaties bij Brussels Airport. Meer dan 188.000 passagiers zagen hun vlucht geannuleerd of vertraagd, en cargomaatschappijen hebben operaties verplaatst. Brussels Airlines leed naar eigen zeggen al voor minstens 4 miljoen schade door de acties van de voorbije maanden.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fons Casteels

    Bijna juist, Jan Dekoninck. Men geeft aan sommige overheidsdiensten een apart juridisch statuut zodat ze zich niet moeten houden aan de wetgeving voor ambtenaren - zeker wat de lonen betreft. Wie eens dieper graaft, vindt snel een site met commentaar van een paar luchtverkeersleiders die niet akkoord zijn met de staking. "Niemand MOET 12 dagen na elkaar werken. Sommigen vragen dat zélf omdat ze dan daarna twee weken vrij zijn en een verre reis kunnen maken".

  • Emiel Vandeplas

    Verplicht voor eens en voor altijd door een wet het statuut rechtspersoonlijkheid aan de vakbonden, zodat deze juridisch vervolgd kunnen worden voor hun "ongegronde" acties.

  • Jan Dekoninck

    " De kruik gaat te water tot ze barst " Autonome overheidsbedrijven, wat moet ik daarbij voorstellen? Autonoom , aan niemand verantwoording verschuldigd, politiek benoemde en beschermde onbekwame managers.... ? Ik ken ze niet, maar mijn gevoel zegt me dat ik er niet ver naast zit. Het zoveelste wanbeheer in België , en dan is men verwonderd dat mensen zich afkeren van politiek of andere nieuwe partijen gaan opzoeken in de hoop dat het veranderd.