Al 200 oproepen naar noodnummer van Buitenlandse Zaken voor Thomas Cook-reizigers

Thomas Cook-toeristen aan een luchthaven in Tunesië.
EPA Thomas Cook-toeristen aan een luchthaven in Tunesië.
Volgens Thomas Cook verblijven er vandaag nog een kleine 13.000 Belgische klanten in het buitenland, vooral op bestemmingen rond de Middellandse Zee en de Canarische eilanden. Buitenlandse Zaken opende naar aanleiding van het faillissement van de reisgroep een noodnummer om Belgen die in het buitenland problemen ondervinden, bij te staan. Er kwamen intussen al zeker 200 oproepen binnen.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Onder de Belgen in het buitenland bevinden zich ongeveer 200 reizigers die vanochtend niet vanuit Tunesië konden terugkeren omdat Brussels Airlines twee ‘Thomas Cook’-vluchten schrapte. Een 600-tal reizigers kan vandaag wél terugkeren, met een van de negen retourvluchten van Brussels Airlines waarop ook niet-Thomas Cook-passagiers zaten. De 573 klanten die gisteren naar diezelfde negen bestemmingen zouden worden gebracht, zagen hun reis geannuleerd.

“Het 200-tal oproepen dat gisteravond al binnenliep, komt overwegend uit Tunesië en Griekenland. Maar ook in Egypte, Marokko en Spanje kampen heel wat reizigers met bezorgdheden”, zegt Nadia Benini van Buitenlandse Zaken. “De meeste vragen hebben betrekking tot de terugvlucht, of hoe het hotelverblijf kan worden gegarandeerd. We trachten iedereen zo goed mogelijk te begeleiden. Het Garantiefonds staat in voor het aanbieden van de uiteindelijke oplossing.”

Wie op zijn bestemming problemen ondervindt met de hotelier of een andere leverancier, kan het crisiscentrum van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken contacteren via +32 2 501 40 00. 

Lees ook: 

Wat als hotelbaas extra geld vraagt? En kan ik nog vertrekken als ik vakantie geboekt heb? Dit moeten getroffen reizigers weten




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Albert De Vries

    "Als uw reisorganisator, doorverkoper of reisbureau aangesloten is bij Garantiefonds Reizen (GFG) , dan zit u goed." Los van hun raad van bestuur (13 personen) werken daar 11 mensen maar op een faillissement in de reissector, hun kerntaak, hebben ze zich blijkbaar niet voorbereid gezien wat er nu allemaal gebeurt en hun slechte bereikbaarheid. Een belastingbetaler betaald crisiscentrum van Buitenlandse Zaken moet nu hun taak overnemen...