Akkoord over nieuwe eindtermen in eerste graad secundair onderwijs

iStock
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) bekendgemaakt. 

Eind oktober 2017 bereikten de Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, N-VA en Open Vld al een akkoord over het kader voor de nieuwe eindtermen. Die eindtermen, die bepalen wat leerlingen op school minstens moeten kennen en kunnen, waren na 20 jaar aan een opfrisbeurt toe. Ze moesten ook duidelijker en coherenter zijn. 

Het eerder bereikte akkoord voorzag onder meer in 16 'sleutelcompetenties' (o.a. Nederlands, digitale vaardigheden, financiële competenties,...) , het schrappen van het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen, een periodieke screening van de eindtermen, ... 

De eindtermen waarover nu een inhoudelijk akkoord bereikt is, hebben betrekking op de eerste graad van het secundair onderwijs. Ze gaan in samen met de start van de modernisering van het onderwijs in september 2019. De nog te ontwikkelen eindtermen voor de twee graad moeten ingaan op 1 september 2021 en die voor de derde graad in september 2023. 

Concreet gaat het aantal eindtermen in de eerste graad van 688 naar 382. Er zijn er dus minder, maar ze zijn volgens minister van Onderwijs Hilde Crevits wel "langer, duidelijker en ambitieuzer". 

Alle eindtermen moeten worden bereikt en elke leerling moet ook op het einde van de eerste graad de eindtermen basisgeletterdheid op individueel niveau halen. 

Bedoeling is dat de onderwijsverstrekkers de nieuwe eindtermen opnemen in hun leerplannen en dat de onderwijskoepels, het GO! en de uitgeverijen van handboeken aan de slag gaan met het vertalen van de eindtermen naar de klasvloer.

"Verheugd"

Het GO! is "verheugd" met het akkoord over de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. "We hebben binnen de ontwikkelcommissies heel wat werk verzet om de nieuwe eindtermen kwaliteitsvol te ontwikkelen. We zijn dus erg verheugd en hopen dat het parlement ze nu snel goedkeurt", zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck.

Voor het GO! is het vooral belangrijk dat het 'actief burgerschap', waar het gemeenschapsonderwijs al langer werk van maakt, nu ook in de eindtermen is opgenomen, zegt Verdyck. Bedoeling daarbij is om leerlingen om te vormen tot kritische burgers, met respect voor de democratische waarden. "

"Tevreden met volgende stap "

Het Katholiek Onderwijs is tevreden met dat akkoord. "Wij waren betrokken in de ontwikkelcommissies voor de nieuwe eindtermen, nu zijn ze in een decreet gegoten en na de zomer moet het parlement ze goedkeuren. We zijn tevreden met deze volgende stap", reageert directeur-generaal Lieven Boeve. 

Het Katholiek Onderwijs gaat nu aan de slag om verder te werken aan de nieuwe leerplannen, en werkt ook aan 'uitbreidingsdoelen' bovenop de minimumcompetenties die de Vlaamse overheid oplegt, zegt Boeve.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Zo kritisch en democratisch dat je geïndoctrineerd moet worden met Vlaams nationalisme en de Vlaamse leeuw.

  • Rania Desaegher

    Hoe subjectief, wat is kritisch en democratisch? Hoe kun je dat beoordelen?

  • Emi De graeve

    zoveel competenties voor 14j

  • Gino Denil

    Er bestaat nog altijd een centrale examencommissie. Voor die leerlingen die last krijgen met gestoorde leraren, en die zijn er, is er toch een uitweg. Doorgaans zijn dat ook leerlingen die wat slimmer en wat kritischer zijn dan het gemiddelde. Het kan dus best lukken om dat diploma secundair zelfs een jaar vroeger te behalen. Laat je niet listen door een leraar die niet overweg kan met je gezicht, je verstand of je afkomst.

  • Jef Denijs

    Binnen enkele jaren moeten we de lat op de grond leggen of de eindtermen afschaffen.