ACOD zet door met spoorstaking, eerste test voor minimale dienstverlening

Photo News
De socialistische spoorbond houdt vast aan de aangekondigde 48 urenstaking vanaf donderdag 28 juni om 22.00 uur. Een vergadering met de directie leverde geen resultaat op, zo bevestigen vandaag beide partijen. De minimale dienstverlening wordt voor het eerst geactiveerd.

"De staking gaat door", zegt Ludo Sempels, voorzitter van ACOD Spoor. De bond diende een aanzegging in omdat niet alle spoorpersoneel opgenomen is op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten. Eenzelfde geluid bij HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. "Er was gisteren een vergadering, maar die heeft geen vruchten afgeworpen", zegt woordvoerder Alain Dupont.

De staking wordt meteen een eerste test voor de minimale dienstverlening bij spoorstakingen. Duizenden spoorlui van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel moeten ten laatste maandag laten weten of ze zullen staken of niet. "De vraag naar de stakingsintentie van het personeel is vertrokken", bevestigt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Het gaat om mensen in essentiële functies", zoals treinbestuurders en -begeleiders, veiligheidsagenten van Securail en depanneurs. Bij Infrabel moeten bijvoorbeeld de mensen in de seinhuizen laten weten of ze van plan zijn om te staken of niet. 

Aangepaste regeling

Op basis van de beschikbare mankracht zal dan een treinaanbod worden uitgewerkt. Reizigers kunnen de aangepaste regeling vanaf woensdagavond 27 juni om 22 uur raadplegen op de website van NMBS, klinkt het. De spoormaatschappij raadt passagiers aan om zowel de dag voor de staking als net voor het vertrek naar het station op de online routeplanner te kijken of hun trein effectief rijdt. 

De bonden vechten de minimale dienstverlening aan voor het Grondwettelijk Hof. Ze druist volgens hen in tegen het recht op staken.

Photo News

Verschillende kleinere bonden hadden ook stakingen rond deze periode aangekondigd tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders, maar hun aanzeggingen werden om procedurele redenen door HR Rail geweigerd. Als ze toch nog willen staken, moeten ze een nieuwe aanzegging indienen. Staking is dan ten vroegste in juli mogelijk.




30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • JOHAN Goossens

    dat zijn de gasten met het beste jobke (heb er zelf "gewerkt" ) een hoop dingen krijgen ze die ge in de privé nooit zult krijgrn en dan nog vroeger van een vet pensioen kunnen genieten en nog klagen.dat ze maar eens een maandje in de prive gaan werken dan zullen ze wel beseffen hoe goed ze het hebben,labbekakken

  • Jan Boden

    Laat ze maar staken, deze regering lacht daar eens smakelijk mee en neemt daarna gewoon haar eigen beslissingen.

  • ANN LIMBOS

    Dat zijn ondertussen beroepsstakers.

  • Leopold Vanhoof

    Hoe je het draait of keert, nooit zal er voor iedereen een billijke oplossing gevonden worden. Bijna iedereen denkt van zichzelf dat hij 'n zwaar beroep heeft. Er zijn altijd profiteurs en werkers geweest en dat zal altijd zo zijn. En de werker draait op voor de profiteur. Schaf heel dat gedoe over zware beroepen af.

  • Jos Daniels

    Treinbegeleiders, een zwaar beroep? Natuurlijk wel, je moet tenslotte gans de dag met die knipmachine sleuren en dan telkens stevig doordrukken om een gaatje geponst te krijgen. Niet te verwonderen dat je dan liever een praatje doet met de machinist. Als fervent en enthousiast treinreiziger al vaker meegemaakt dat er geen conducteur komt opdagen.