Accu's elektrische fietsen raken snel versleten en kunnen brand veroorzaken

ANP
Eén op de vier elektrische fietsen heeft na drie jaar al een kapotte accu. Prijs voor een nieuwe: minstens 200 euro. En het gebeurt niet enkel bij de goedkopere modellen. De brandweer en coördinator brandveiligheid van Binnenlandse Zaken waarschuwen intussen voor het mogelijke brandgevaar tijdens het opladen van elektrische fietsen.

Vorig jaar gingen in België zo'n half miljoen fietsen over de toonbank. Dat waren er ruim 3% meer dan het jaar voordien. Die stijging is voor het grootste deel te danken aan het groeiende succes van de elektrische fiets. Vandaag is 31% van alle fietsen die wordt verkocht, een elektrische fiets. "Jammer genoeg stijgt ook het aantal problemen dat gebruikers met hun e-bike hebben", zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB. "Het grootste probleem ligt bij de batterijen. Die gaan sneller stuk dan verwacht."

Dat kapotte accu's voor de meeste frustraties zorgen, blijkt ook uit onderzoek van de Nederlandse Fietsersbond. "Tot een kwart van de batterijen geeft al na drie jaar de geest", luidt het. "De e-bikes van de goedkopere merken begeven het het snelst. Maar ook de gevestigde namen bezuinigen op kwaliteit om te kunnen concurreren met de goedkopere modellen. Vergeet ook niet dat de fabrikanten veel geld verdienen aan de vervanging van de batterijen."

In één maand tijd zijn in ons land twee woningbranden ontstaan door oververhitting tijdens het laden. Bart ­Vandenbussche van Brandweervereniging Vlaanderen raadt aan om waakzaam te zijn, "omdat het om lithium-ionbatterijen gaat, die niet te blussen vallen bij een brand", zegt hij. Ook Tim Renders, projectcoördinator brandveiligheid bij Binnenlandse Zaken, waarschuwt voor mogelijk brandgevaar.

Volgens Maarten Matienko van de VAB is het belangrijk om bij de aankoop van een elektrische fiets de kwaliteit te laten primeren op de prijs.