Abonnement voor bus, tram en trein in steden flopt: amper 130 abonnementen verkocht in drie maanden tijd

De City Pass werd begin oktober voorgesteld in Antwerpen-Centraal.
Photo News De City Pass werd begin oktober voorgesteld in Antwerpen-Centraal.
Van de City Pass, het veelbesproken stadsabonnement voor zowel trein, tram en bus in en rond Gent en Antwerpen, zijn er in drie maanden tijd amper 130 exemplaren verkocht. Reizigersorganisatie TreinTramBus spreekt van een gemiste kans. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

Hij werd in het najaar nochtans met veel bombarie aangekondigd: de City Pass van de NMBS, waarmee reizigers eindelijk zowel de trein, tram als bus konden nemen met slechts één abonnement. Het nieuwe type abonnement werd gelanceerd in en rond de steden Gent en Antwerpen, met de expliciete bedoeling meer reizigers op het openbaar vervoer te krijgen.

Maar de eerste cijfers zijn ontnuchterend. In Gent werden er in oktober zes abonnementen verkocht, in november twee en in december elf. Antwerpen kon iets betere resultaten optekenen, maar ook daar waren de cijfers weinig spectaculair: 26, 36 en 49.

Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert ontgoocheld: "Je kunt het niet eens een druppel op een hete plaat noemen. 130 abonnementen: dat is nog niet eens een volle tram. Zo zal de City Pass onze mobiliteit niet redden."

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst erop dat er pas in april een reclamecampagne voor de City Pass gevoerd zal worden en dat veel nog lopende abonnementen pas in de periode voor de zomer verlopen.




66 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Bogaert

    Is er nu echt 1 iemand die naar Dewever wil? Dan moet ge een nieuwe auto kopen, anders mogen we niet binnen!

  • Gerhard VAN NIEUWENHOVE

    Laat ze in Antwerpen het voorbeeld geven en ze met de tram laten rijden ! Ben benieuwd of we de nva toppers zullen zien ? Hun chauffeur mag ook mee op de tram of bus als hij betaalt ! Niets is gratis zegt de goeroe toch .

  • rudolf jacobs

    waarom een pas kopen als je vant stad naar borgerhout of naar t kiel rijdt,kost alleen maar geld en nu is het meestal gratis voor het merendeel,zelf gezien stappen op en af kijken schichtig in het rond en stappen meestal in groepjes op de tram,rararaaaaaa,en dan maar klagen dat de nmbs verlies draait

  • Jan Van Overveldt

    Ik kan alleen maar een antwoord geven over Antwerpen... Vroeger was een treinabonnement geldig op alle lijndiensten van bus en tram in de Antwerpse agglomeratie. Een bus of tram abonnement was toen ook geldig op de trein(!!!!) binnen de Antwerpse agglomeratie. Toen moest je nog per halte betalen buiten de agglomeratie...

  • Danny De Ruelle

    In heel de mobiliteitskwestie is maar 1 probleem en dat is Ben Weyts, deze kluns gaat NVA veel stemmen kosten, met de auto heb je enkel last van de File's, op trein, tram en bus: als je ze nodig hebt zijn ze er niet of moet je (te) lang wachten, zitten kan je meestal ook niet, je wordt lastig gevallen door... te gevaarlijk om op te noemen is te duur en zoals al aangegeven moet je meermaals overstappen om op je bestemming te raken.