Abdij Westmalle wil verbod op campagne van Dewinter gehandhaafd zien

kos
De rechtbank van koophandel in Antwerpen heeft zich vandaag over de "Westmal' of halal?"-campagne van Vlaams Belang-politicus Filip Dewinter gebogen. De abdij en brouwerij van het trappistenbier Westmalle wil niet met een politieke partij geassocieerd worden en daagde Dewinter voor de rechtbank wegens schending van haar merkenrecht. Ze verkreeg eerder al via een eenzijdig verzoekschrift dat hij de verspreiding van zijn verkiezingskaartjes moest stopzetten.

Op die kaartjes prijkt niet alleen de omstreden slogan, maar poseert Dewinter ook met een glas bier dat erg op een Westmalle trappist lijkt. De campagne werd ook gelanceerd in café Trappisten, vlak over de abdij van Westmalle.

Zonder toestemming
"Dewinter wil duidelijk voordeel halen uit de bekendheid van ons merk en heeft zijn campagne daarom aan ons product opgehangen, zonder onze toestemming", klonk het aan de zijde van de abdij en brouwerij. Zij eist een dwangsom als hij toch beslist om de campagne voort te zetten.

Geen exclusiviteit
Dewinter voerde bij monde van zijn advocaat aan dat het logo niet op het verkiezingskaartje gebruikt werd, enkel een woordelijke verwijzing. "De tegenpartij heeft geen exclusiviteit op het woord 'Westmalle', net zoals de KU Leuven ook niemand kan verbieden om het woord 'Leuven' te gebruiken. Ze heeft wel exclusiviteit op de combinatie 'Westmalle' en 'trappist', maar die werd hier niet gebruikt", stelde Bart Siffert.

Hij betwistte ook de bevoegdheid van de rechtbank in deze procedure en stelde voorts dat het merkenrecht hier niet van toepassing is. De rechtbank beloofde om binnen de week uitspraak te doen.



Video