Aantal premies voor elektrische wagens verdubbeld

Foto ter illustratie.
Thinkstock Foto ter illustratie.
Er worden steeds meer premies voor elektrische wagens aangevraagd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters. In de eerste helft van het jaar ging het om 593, tegenover 415 in heel 2018. In totaal werd er 2.230.216 euro uitgekeerd.

De premie voor zero-emissiewagens werd ingevoerd in 2016. De goedkoopste modellen, met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, kregen toen een premie van 5.000 euro. Het was de bedoeling dat bedrag de jaren daarna te laten dalen, maar omdat de verkoop van zero-emissievoertuigen minder snel gaat dan verwacht, blijft er budget. De premie daalde enkel van 5.000 tot 4.000 euro. Voor duurdere wagens ging de premie wel meer omlaag.

In de eerste jaarhelft werden er meer premies aangevraagd dan in heel 2018. Ook de aanvragen voor elektrische bromfietsen en motorfietsen stegen, tot respectievelijk 459 en 86.

Populairste wagens

Op basis van de premie-aanvragen zijn de populairste elektrische wagens de Nissan Leaf, de Tesla Model 3 en de Renault Zoe. Voor bromfietsen gaat het om de Niu, de Lifan E3 en de Super Soco. Voor motorfietsen is dat de Niu NGT en de Zero Motorcycle.

Het totale aantal elektrische voertuigen dat wordt ingeschreven ligt nog een stuk hoger, omdat ze veelal als bedrijfswagen worden gebruikt. Die hebben geen recht op de premie.




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ghijs Elvan

    De subsidies voor elektrische auto's en voor zonnepanelen worden natuurlijk niet uitsluitend betaald door zij die er geen hebben. Iedereen betaalt belastingen. Ook zij die zonnepanelen of een elektrische auto hebben. Zij betalen zelfs veel meer belastingen, want verdienen meestal meer. En 120% aftrekbaar voor zelfstandigen betekent natuurlijk niet gratis. Bij een auto van €60 000 excl. BTW betekent dit dat men tijdelijk ongeer €4600 minder belastingen betaalt. Verdeeld over 5 jaar: €900

  • Eric Grosemans

    Die premie geld alleen voor wagens tot 31000 euro. Dank zij die premie zijn er heel wat "mensen in de straat" die zich zo'n wagen zouden kunnen permitteren. De rijken, met hun bakken van 80000 euro, krijgen die subsidie niet.

  • freddy tormans

    ik zou graag wel eens een paar dingen willen weten, nl ,1 hoeveel gaat binnen x aantal tijd onze electrischi tijts rekening bedragen,en twee als ik zie hoeveel mijn verzekering voor 130 pk kost wil ik niet in de mensen hun schoenen staan, wanneer ze geen subsidie meer krijgen, en dan is er nog altijd het feit,wil je probleemloos blijven rijden, iedereen een laadpaal een laadpaal moet layen zetten

  • Matt Casters

    Ter verduidelijking: de 21% BTW op die "peperdure elektrische auto's" brengt de staat altijd meer op dan welke subsidie dan ook op nog te zwijgen van invoerrechten en de elektriciteit zelf... "De gewone man in de straat" doet hier met andere woorden geen nadeel mee, integendeel: grotere productie volumes van elektrische auto's doen de prijzen sterk dalen en maakt de technologie beschikbaar voor iedereen.

  • Nick Schraepen

    Iedereen laat zich maar vangen met dat elektrisch rijden. Je wilt niet weten wat je energie factuur gaat zijn als je 100% elektrisch rijd. Ze hebben in BE zo al elektriciteit te kort en dan willen ze ons nog elektrisch doen rijden big Joke!!!