Aanleg fietssnelwegen door natuurgebieden versoepeld

Geert De Rycke
De Vlaamse regering versoepelt de regels voor de aanleg van fietssnelwegen. Het wordt daardoor makkelijker om de wegen aan te leggen door natuurgebieden.

De Vlaamse overheid ondervindt grote moeilijkheden om het netwerk van fietssnelwegen te voltooien, omdat ze vaak op natuurgebieden stuiten. Zo botst de F204 Brussel-Tervuren op het Zoniënwoud, de F15 Antwerpen-Turnhout op de Kempense Kleiputten en de F40 rond Gent op de Damvallei.

De fietssnelwegen krijgen nu de kwalificatie 'van groot openbaar belang'. Het wordt daardoor makkelijker om een vergunning af te leveren, al zal de overheid nog altijd moeten aantonen dat er geen andere alternatieven zijn en dat de aangesneden natuur gecompenseerd wordt.

"Deze beslissing is een belangrijke stap vooruit om Vlaanderen verder bereikbaar te maken per fiets", zeggen ministers Koen Van den Heuvel en Ben Weyts. "We creëren ruimte om het fietscomfort te verhogen voor onder andere woon-werkverkeer." 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gerland lejeune

    alles voor de fiets maar voor de mindervaliden en de hadicapten word er niets verbeterd voor hun mobiliteit ; aanpassing wagen kost stukken van mensen ; zonder nog te spreken van de LEZ-zones ; als u duizende euro uitgeeft om uw wagen om te bouwen dan mag u nog niet binnen in een LEZ-zone;dan nog niet te spreken over de erbarmelijke voetpaden in de meeste steden ; voornamelijk in Gent met de groenen aan de macht

  • Alec Verbruggen

    Weyts hou je mond toch al, extra snelwegen hebben we nodig, bredere snelwegen, een snelweg recht door stinkstad Antwerpen zonder inspraak van de lokale holbewoners. Aparte greppels waar het vrachtvervoer elkaar in de vernieling mag rijden, gescheiden vrachtverkeer. Dit gelul over fietswegen nutteloos. De maatschappij en economie is opgebouwd rond de auto, niet de fiets, en dat gaat nooit veranderen.